מבוא

עמוד:11

שליחות ומצווה ( בעיקר כך המרפאים למיניהם , ( העומדים מעבר לכל שיקול כלכלי . יש שיהיו מוכנים בנסיבות מסוימות לפתוח את ביתם ולקבל את פני האורחים , לפי מיטב מסורת האירוח המזרחית , אך אחרים , ואלה אולי הרוב הגדול , יעדיפו שלא להיחשף בפני "זרים , " מה גם שספר זה עלול להביא נהירה "המונית" לפתחם ... * * * הספר אינו מתיימר להקיף את כל האומנויות ובעלי הדבר בכל הכפרים , ואותם שהוכללו כאן הם רק חלק מייצג לציבור זה . תחומים רבים עדיין פתוחים ללימוד ולמחקר . אנשים , כידוע , בני חלוף הם . כמה וכמה מגיבורינו הגיעו לגבורות ועוד כוחם באומנותם , אך לא לעולם חוסן . הנה , למשל , מוסה חוראני , קולע הסלים מדיר חנא , הגיע כבר לגיל 102 למניין האומות , עד . 120 כמעט כל האומנים ובעלי הנסים יסרבו לקבל תמורה בכסף , אך הם יהיו מוכנים ל"התפשר" על "שווה כסף . " "על כל צרה שלא תבוא , " נצטייד במתנה צנועה , או במתנות , על פי היקף הביקורים . כותב שורות אלה , למשל , מצטייד במעט פרי משק מפירות העונה . אך כמובן הכל פתוח ליוזמה והאפשרויות אין סופיות . את המתנה כדאי להגיש בשלב מוקדם למדי ( אך לא ממש במפגש הראשוני , ( ולא להמתין לסיום . בעת הביקור יש לנהוג בנימוס , בכבוד ובאורך רוח ולהקדיש למארח את הזמן הדרוש . על פי רוב , לא תיתכן שיחה או סיור בבית היוצר בטרם יוגש הקפה , הכנסת האורחים היא עניין ראשון במעלה . אצל המרפאים ויודעי החץ הדברים עשויים להיות שונים במקצת . לעתים יימצא במקום בעת הטיפול לקוח השוטח את בעיותיו , ואנו נאל ץ להמתין בסבלנות עד ליציאתו מן המפגש . לביקור למרפאים ועושי הנפלאות ראוי לבוא עם סיפור אמיתי על בעיה אישית כלשהי . כל דרך אחרת להכרת הנושא , לא תצלח . כמן כן יש לקחת בחשבון , כי הביקור עשוי להיקטע על ידי ביקורי פציינטים נוספים . ידיעת השפה הערבית חיונית , אך חלקם של גיבורינו דובר עברית ברמה זו או אחרת , ובעת הביקור יגיחו מיד , אי מזה , כמה בנות ובני המשפחה שישמחו לסייע בשיחה . לנשים יתרון מסוים בכך שתוכלנה לשוחח בחופשיות עם נשות המשפחה והכפר , אין להעמיס מבקרים רבים מדי על אותו אומן , בפרט אם הוא בגיל מתקדם , ואין להעלות על הדעת ביקורי קבוצות גדולות , כגון טיולי בית ספר או ביקור באוטובוסים . מספר המבקרים המקסימלי לא יעלה על 5 איש , וגם אז הצלחת הביקור איננה מובטחת כלל ( העניין שונה לגבי האומנים המסחריים , שהם מיעוט בספר זה . ( על המבקר לזכור , שלא מדובר ב"אתר ביקורים ותיירות , " אלא באנשים חיים , בעלי רצונות ומאוויים משלהם , שהם בבחינת "שביית חמדה אחרונה , " לעולם שהולך ונעלם .

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר