|
עמוד:14
של מיעוט שמעמדו הציבורי חלש יותר ( פירוט על כך להלן , ( נוטה להגדיר את המצב הכללי כיותר שלילי , אם כי גם כאן מצאנו נטייה חזקה לכיוון הבינוני . הקבוצה שבבירור רואה את המצב כפחות טוב היא קבוצת הגיל הצעירה . אבל הבשורה הרעה למי שמצפים שהדבר יניע את הצעירים לפעולה היא שלאורך כל הסקר אין רואים אצלם דחף לזעזע את המערכת או לקרוא תיגר על מאפייניה הבסיסיים כדי להביא לשינוי המצב מן היסוד . . 4 ואם כבר נגענו בקבוצת הגיל הצעירה — ממצא בולט ביותר לאורך כל הסקר הוא נטייתה של קבוצה זו בקרב היהודים לבטא עמדות לאומיות עד לאומניות , יותר מקבוצות הגיל המבוגרות . הסבר אחד לכך הוא הנוכחות הדמוגרפית הגבוהה יותר של דתיים וחרדים בקבוצת הגיל הצעירה , בגלל שיעור הילודה הגבוה יותר של קבוצות אלה ומפני שקבוצות אלה מחזיקות — באופן בולט יותר משאר הקבוצות — בעמדות לאומיות עד לאומניות . ואף על פי כן הממצאים חזקים מעבר להיבט הדמוגרפי . הצעירים היהודים — מן הסתם לשמחתם של רבים ולמורת רוחם של אחרים — הם אולי קצת פחות " פוליטיים" מהמבוגרים מהם ( מידת עניינם בפוליטיקה נמוכה יותר , ( אבל הם בעליל יותר " יהודיים פטריוטיים" וכתופעה דורית היו רוצים מדינה שתהיה יהודית יותר . בה בעת מידת המחויבות שלהם לערכים דמוקרטיים — שוב , כקבוצת גיל ולא בהכרח כיחידים — היא פחותה משל דור הוריהם או הורי הוריהם . בנושאים רבים אחרים קבוצת הגיל הצעירה דומה למדי לקבוצות הגיל האחרות , כך שנראה שמידת הקונפורמיות שלה עם הזרם המרכזי בחברה הישראלית יהודית היא גבוהה . בשל קוטן המדגם הערבי ( שגודלו כחלקו היחסי של הציבור הערבי בקרב המבוגרים בישראל , כלומר כ , ( 15 % קשה לנו לקבוע מסמרות באשר לעמדות קבוצת הגיל הצעירה הערבית . ובכל זאת , פה ושם , כפי שמפרט הדוח , יש סימנים לכך שמדובר בקבוצה שגם היא קונפורמית למדי לקבוצת המוצא שלה , עם נטייה בולטת יותר , לעומת המבוגרים במגזר , להביע אי נחת וניכור מן המדינה . . 5 כשמדובר במצב הדמוקרטיה הישראלית , כאן ההערכות הן פחות חיוביות . המחסור העיקרי שניכר לעין , לפי תשובות המרואיינים , הוא בזכות לקיום בכבוד , כלומר בהיבט הכלכלי חברתי . כשמדובר בערכים דמוקרטיים כמו חופש הביטוי או חופש ההתארגנות , המצב לדעת המרואיינים שפיר יחסית . . 6 ככל שמדובר בניכור מן המדינה ובגאווה בישראליות , ממצאי הסקר אינם מאששים את התמונה העגומה השכיחה בשיח הציבורי . יש אמנם ירידה עקבית מסוימת בהרגשה של הציבור הכללי שהוא חלק מן המדינה ובעיותיה וכן בגאווה בישראליות , אבל ככל שהדבר נוגע לציבור היהודי מדובר בירידות קלות — הרוב הגדול עדיין מרגישים חלק מהמדינה ובעיותיה וגאים בישראליותם . לעומת זאת הנתונים מורים כי בציבור הערבי התחושה של היותם חלק מהמדינה ובעיותיה היא נחלת מיעוט
|
|