קווי יסוד בהתפתחות הנצרות ועקרונותיה

עמוד:13

הנצרות היא דת מונותאיסטית המאמינה בישו ורואה את עצמה כיורשתה של היהדות . היא התפתחה מאחת הכתות המשיחיות היהודיות הרבות , שהיו בארץ ישראל בימי בית שני . קיים על כן קשר היסטורי בין הנצרות הקדומה ליהדות . בין השאר נטלה הנצרות מן היהדות את הרעיון המשיחי , תוך שוויתרה על המובן הלאומי והמדיני של רעיון זה והעניקה לו משמעות משלה . דמותו של המשיח מילאה בנצרות מקום מרכזי והיתה לאחד מסמליה . ואמנם , הדת הנוצרית מכונה לפי תרגומה היווני של המלה משיח : "כריסטוס . " ישו המשיח נחשב בנצרות לבן אלוהים , שנולד למרים אמו בלא אב אנושי על ידי רוח הקודש . דמות המשיח והתקופה המשיחית נזכרים אמנם במקרא , אולם הנושא זכה לפיתוח מיוחד בספרות החיצונית . בדת הנוצרית חלה התפתחות נוספת ברעיון המשיחי ונקלטו בה השפעות מדתות ואמונות אחרות , שמקורן בעולם הרומי וההלניסטי . ביניהן יש להזכיר במיוחד את האסכולה הפילוסופית הניאואפלטונית ואת תנועת ה"גנוסיס , " המאמינות בקיום דמויות על אנושיות המקשרות בין האלוהות לבני האדם . קיימות גם דוגמאות אחרות להשפעות זרות מצד דתות נסתרות , שהיו נפוצות במזרח : האל המצרי אוזיריס ( Osiris ) והאלים אטיס ( Atis ) ואדוניס , ( Adonis ) הקמים לתחיה , מזכירים את ישו הנוצרי , שנצלב וקם לתחיה . הנצרות הושפעה כנראה גם מכת מדבר יהודה , וקיים דמיון בינה לבין הנצרות הקדומה ו הטבילה , הקניין המשותף , הסעודה המשותפת , הארגון ההירארכי , גורלו של מייסד הכת , מורה הצדק הנרדף והסובל למען גאולת המאמינים , הרקע החברתי ועוד . תולדות חייו של ישו ותורתו מתוארים בכתבי הקודש הנוצריים , "הברית החדשה , " הכוללת עשרים ושבעה ספרים . באופן כללי הם נחלקים לשני חלקים : התאור ההיסטורי מופיע בספרי הבשורה ובספר מעשי השליחים , ואילו הספרים האחרים ( איגרות פאולוס , חזון יוחנן ועוד , ( כוללים בעיקר דברי הגות ופרשנות בעלי אופי תאולוגי . הרחבת היריעה על סבלו של ישו בירושלים קשורה אולי לכך , שהכנסיה בראשיתה התעמקה בעיקר בהבנת משמעותו של ישו ומסריו ופחות בתולדות חייו . ספרי הברית החדשה החשובים הם ארבעת ספרי האוונגליון ( אוונגליון ביוונית : הבשורה הטובה . ( הם לא נכתבו כספר היסטורי , אלא כדי להפיץ את הדת החדשה , ומשום כך ערכם כמקור היסטורי שנוי במחלוקת . בעלי האוונגליונים אינם המחברים במובן המקובל , ומשום כך מכונים החיבורים "על פי מתי '' , " על פי מרקוס" וכדי . ואמנם , ידוע כבר מימים קדומים , שהחיבורים לא חוברו על ידיהם ( שכן הם נכתבו ימות דור ויותר לאחר שהללו הלכו לעולמם . ( לפנינו על כן , מסורות וסיפורים המיוחסים להם . אף שחלקם הם בעלי אופי אגדי , הכל מכירים בערכם ההיסטורי הרב , בשמשם לעתים מקור יחיד כמעט להכרת הנצרות בראשיתה .

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר