|
עמוד:11
מעמדה של חיפה ארנון סופר מסיבות מדיניות זכתה חיפה לנצל את יתרונות מיקומה רק בתקופות קצרות . בשלהי התקופה העותימאנית היא חוברה ברכבת לדמשק דרך עמקי הצפון , והעיר שגשגה עד פרוץ מלה"ע . 1-ה בתקופת המנדט היתה חיפה מרכז כלכלי לצפון הארץ , בשמשה נמל מוצא לעבה"י ולעירק . חיפה היתה חשובה בתקופה זו לביירות , לדמשק , וכן למצרים . היא שימשה כבסיס ימי חיוני של הבריטים להגנת תעלת סואץ . על חשיבותה ניתן ללמוד ממחנות הצבא הרבים בעיר ובסביבתה , מבתי הזיקוק ומתקני האגירה הגדולים לנפט ומבתי-המלאכה לרכבות , מן המשוכללים במזה"ת . עוד הוקמו בה שדה תעופה בינלאומי וסניפים של חברות בריטיות גדולות . ברם , גולת הכותרת היתה בניית הנמל החדש וסלילת רשת דרכים ומסילות ברזל שחיברו אותה לערים החשובות במזה"ת . בין היתר נסללה מסילת הברזל חיפה ביירות , דרך ראש הנקרה , בנוסף לכביש נוח שחיבר את שתי הערים . כן נסללו כבישים לדמשק , לעבה"י ולעריה השונות , דרך לעירק , כבישים ומסילת ברזל לדרום ולמצרים ומספר רב של דרכים מקומיות באזור חיפה , הגליל והעמקים . צינור הנפט הגיע לחיפה משדות הנפט שבעירק ( ליד כירכוך , ( ואף הוחל בהנחת קו שני ( שלא הושלם בשל מלחמת השחרור . ( צינור נפט הונח מסעודיה לחיפה ( הטפליין , ( אשר אף הוא הוסט לצידון בגלל מלחמת השחרור והותיר בחיפה בסיס בלתי גמור של בית זיקוק נוסף . תכנית נוספת לסלילת מסילה לעירק ומשם לפרס ואולי להודו ( 1928-32 ) לא יצאה לפועל . התעשיות הרבות באזור חיפה הביאו לשגשוג העיר . תעשיה ( בעיקר יהודית ) נמשכה לכאן בתקווה לפרוץ לשווקים בינלאומיים גדולים , ופועלים ערביים נהרו אליה מכל עבר . עם הקמת המדינה חל מפנה במעמדה הבינלאומי של העיר . חיפה חזרה אמנם למלא תפקיד גיאוגרפיה של חיפה
|
|