|
עמוד:9
סקירה כללית אברהם שטאל הספרות העומדת לרשות מדריך הטיול היא רבה , והיא מתרחבת מדי שנה בשנה . אין כמעט אתר או אזור , נושא בטבע או פרק בהיסטוריה , שלא נכתבו עליו מאמרים וספרים . לעומת זאת , נכתב רק מעט כיצד יש להדריך טיולים : איך בונים מסלול , מה כדאי לומר , כיצד מסבירים , ממה רצוי להימנע וכד . ' מבדיקת ספרות זו עולה יבול דל יחסית ; חוברות מעטות ומאמרים קצרים , שגם הם עוסקים ברובם בעניינים ארגוניים של הטיול ולא בהדרכה ושיטותיה , אך חסרה התייחסות למתודיקה של הדרכת טיולים , אולי מתוך הנחה — בלתי מבוססת — ש"מורה היודע ללמד בכיתה ידע גם להדריך בטיול . " המטיילים מצפים לדפוסי התנהגות מוגדרים מצד המדריך . המדריך צריך לדעת הכל ולהסביר הכל . בדרך חייב המדריך להתייחס לכל דבר : למנות את שמות הישובים והפרחים ולציין מה קרה בכל מקום . רבים מצפים מהמדריך לומר את "המלה האחרונה" של הישגי המחקר . למדריכים קשה להשתחרר מלחץ המטיילים . כדי לומר : " זה לא שייך לנושא , " או "אינני יודע , " זקוק המדריך להרבה אומץ , ובאופן פרדוקסאלי גם להרבה ידע . אופן ההסברים ורמתם שונה מקבוצה לקבוצה , והם משתנים גם מטיול אחד למשנהו , בהתאם לאופיו של הטיול ולמטרותיו . אף על פי כן , ניתן לקבוע כללי יסוד אחדים המתאימים לרוב הטיולים . הסברים קצרים וענייניים : כשלימד הלל את כל התורה על רגל אחת , הקפיד לומר משפט קצר בלבד . מדריכים רבים לא קלטו מסר זה , ומנסים ללמד את "כל התורה" בטיול אחד . בחוברת "הטיול וערכו החינוכי" כתב זאב וילנאי : "שיחתך תהא קצרה , שקולה ותמציתית . " יש מדריכי טיולים המרגישים דחף למסור למטיילים את כל ידיעותיהם . אחת התלונות הנפוצות היא , שמדריכים מדברים בלי הרף . מדריך המלעיט את שומעיו בפרטים רבים מדי , מחטיא את המטרה ובסופו של דבר מותיר את המטיילים עייפים ומתוסכלים , בלי תמונה ברורה על מה שראו . יש אמנם גם תלונות על מדריכים הממעטים בהסברים , אך אלו מעטות יחסית . לעתים אומר המדריך לעצמו : "זו הפעם האחת והיחידה שהם באים למצדה — מוכרחים להגיד להם את הכל , " אך גישה זו מוטעית מעיקרה . אי אפשר ללמוד על מצדה או על הגליל בביקור אחד . יש לעמוד , קודם כל , על עיקרי הדברים אותם רואים בשטח . אחר כך יש מקום להסבר רקע , בהתאם לרמת הקבוצה ולמידת התעניינותה . אף על פי שבדרך כלל יידרש המדריך למסור רק מעט מהמעט ממה שלמד , עליו לשקוד על הרחבת ידיעותיו , כדי שיוכל לבחור את העיקר ולמסור את הידע המוסמך והמעודכן ביותר המתאים לכל קבוצה . עליו גם לזכור שיש קבוצות ויחידים המתעניינים ושואלים , אפילו שרוב המטיילים מסתפקים במועט .
|
|