כפרה למתים

עמוד:1

כפרה למתים אריה אדרעי מבוא א . שאלת הזיקה שבין המת ובין יורשיו-צאצאיו בעולם הזה עוררה התלבטות ודיון נוקב 1 בהגות היהודית בכל הדורות . נקודת המוצא לדיון היא העמדות הסותרות לכאורה , לשאלה זו , במקרא . מחד גיסא , יש במקרא "ביטויים רבים לתפיסה שתוצאת החטא 2 עוברת בירושה" . שכר או עונש אינם רק על מעשיו , אלא אף על מעשי אבותיו . כך למשל בדיבר השני : כי אנכי ה' אלהיך אל קנא פקד ערן אבת על בנים על שלשים ועל רבעים לשנאי ( שמות כ , ט . ( מאידך גיסא , עומדת וזועקת האמונה בדבר אחריות אישית של אדם על מעשיו : * המאמר מוקדש לזכרה של תרצה ליפשיץ ע"ה , חברה ואשת חבר . תודתי לבני בראון , ברכיהו ליפשיץ ולייב מוסקוביץ על שהואילו לקרוא טיוטה קודמת של המאמר ולהעיר הערות מועילות . כמו כן , תודתי לבנימין זלמנוביץ על עזרה במחקר ולמרכז על על שם צגלה שבפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב על המימון . ( לדיון בבעיה זו במקרא ולסקירה מפורטת של חקר המקרא ראו . מ' וייס , 'מבעיות "תורת הגמול" במקרא , ' מקראות ככוונתם , ירושלים תשמ"ח , עמ' . 458 על הויכוח הפנים מקראי בשאלה מדוע חרבה ירושלים , בשל חטא הדורות הקודמים , בשל חטאו של דור החורבן , ראו : י' קנוהל , ריבוי פנים באמונת הייחוד , , 1996 עמ' . 51 על עמדתם של חז"ל ראו : א"א אורבך , חז"ל , פרקי אמונות ודעות , ירושלים תשכ"ט , עמ' . 464-371 ראו גם א' ידיד , הגמול במקרא ( עיונים בבעיית הגמול במקרא ובהשקפת חז"ל , ( ירושלים תשמ"ז ; מ' הלברטל , מהפכות פרשניות בהתהוותן , ערכים פרשניים במדרשי הלכה , ירושלים תשנ"ז , עמ' . 138-132 על מקומה ומשמעותה של אמונה בגמול לאחר המוות במחשבת חז"ל ראו : S . Lieberman , 'Some Aspects of After Life in Early Rabbinic Literature ' , Harry A . Wolfson jubilee Volume , Jerusalem 1965 , pp . 495-530 . [ reprinted : S . Lieberman , Texts and Studies , New York , 1974 , pp . 235-270 ] . 2 וייס שם , עמ' . 458 ושם סקירה מפורטת על המקורות המקראיים לכל אחת מן השיטות . לקיחת ילדים לעבדים כתשלום לחוב האב המופיעה במקרא ( ראו מל"ב ד , א וכן ישעיה נ , א ) אינה עניין לכאן , היא נובעת מתפיסה פטריארכלית הרואה בילד רכוש האכ , ולפיכך יכולים לשעבדו בחוב אביו . אכן ראו דברי נחמיה הרואה בכך תועבה ( נחמיה ה , ה . (

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר