מקומה של העיתונות היהודית־רוסית בתולדות יהודי רוסיה ובספרות היהודית

עמוד:9

מקומה של העיתונות היהודית רוסית בתולדות יהודי רוסיה ובספרות היהודית העיתונות היהודית ללשונותיה רבה חשיבותה בתולדות ישראל בעת החדשה . אם בתולדותיהן של אומות היושבות על אדמתן תופסת העיתונות מקום נכבד וחוקרים רבים נחלצו לחקור ולספר את קורותיה , על אחת כמה וכמה באומה שהיתה חסרת מולדת , חסרת כלכלה לאומית וארגון מדיני . בתקופה שבה זועזעו יסודות החיים היהודיים המסורתיים שבקהילה ובדת , בתקופה שבה נראו סימני התפוררות בחברה היהודית ונשמעו קולות מבית ומחוץ , התובעים טמיעה בגויים , אותה שעה נעשתה העיתונות למוסד בעל השפעה מרובה . מעל דפיה התנהל הדיון בבעיות החיים של האומה בשנות משבר אלה . היא שימשה קשר שליכד את רבבות קוראיה לציבור אחד , היא מסרה להם על הנעשה בקרב אחיהם בכל קצווי תבל ועוררה אותם לעזרה הדדית ולפעילות חברתית . העיתונות טיפחה ספרות יהודית חדשה , בין ספרות יפה בין ספרות מחקר . ולא זו בלבד ששיקפה את חיי היהודים כהווייתם ( ומצד זד . היא משמשת מקור היסטורי ראשון במעלה לחקר תולדות ישראל בעת החדשה , ( אלא היתד . גם אחד המעוררים הפנימיים העיקריים בחיי האומה בשנים ההן ; היא הפיצה רעיונות חדשים , סייעה לתקומת ארגונים חברתיים ומפלגתיים , הדריכה את קוראיה ופקחה את עיניהם לראות את מציאות זמנם . בייחוד התפתחה העיתונות כדי מוסד לאומי חשוב בקרב יהודי רוסיה . חייה של היהדות הרוסית , שהיו עשירים יותר מבחינה לאומית מאלה של יהודי המערב , הביאו לעולם עיתונות ענפה יומית , שבועית וחודשית , שמעגלי ענייניה היו רחבים הרבה משל עיתונות יהודי המערב , והופיעה בעיקר בשלוש שפות : עברית , אידיש ורוסית ( לא נדון כאן בעיתונות הכתובה פולנית ושפות אחרות — שהשפעתה היתד . מוגבלת לאזורים מסוימים שבמלכות רוסיה . ( מבחינה היסטורית היו שלושת הענפים הלשוניים הללו של העיתונות היהודית שלוש צלעות של גוף אחד ; כולם נתכוונו למצוא דרכים נאותות להמשך קיומו של הקיבוץ היהודי ברוסיה ולפתרון בעיותיו הרוחניות , המדיניות והכלכליות . הם נוצרו בעיקרם על ידי המשכילים היהודים למיניהם ולגוניהם . מו"לים , עורכים , סופרים וכתבים רבים לקחו חלק בעיתונות זו , ולעתים קרובות פעלו בבת אחת בשניים מענ מבוא

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר