פרק ג קדושה וסגולה

עמוד:199

עם סגולה מושג הקדושה קשור בתורה קשר בל יינתק עם בחירת עם ישראל : כי עם קד › ש אתה לה' א להיך בך בחר ה' א להיך להי › ת ל › לעם סגלה מכל העמים אשר על פני האדמה ( דברים ז , ו . ( משום כך למושג ה"קדושה" אין כמעט זכר בספר בראשית . אין לו משמעות וחשיבות בהקשר של שבע מצוות בני נח , ואין הוא בגדר דרישה או הישג מצופה מאומות העולם . האזכור החיובי היחיד של מושג הקדושה בספר בראשית הוא בתיאור יום השבת , ואולם הוא אינו מכיל שום דרישה מהאדם : " ויברך אלוהים את יום השביעי ויקדש אותו כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלוהים לעשות . " תיאור זה שונה מההתייחסות לשבת בעשרת הדיברות ובמקומות אחרים בתורה , שם היא צו מעשי המוטל על בני ישראל . בניגוד לספר בראשית , בשאר ארבעת החומשים יש מאות אזכורים של הקדושה . שימוש נוסף של השורש ק ד ש בספר בראשית הוא בתואר " קדשה , " שעניינו זנות . אולי יש לראות בכך רמז שהניסיונות לחבר את מושג הקדושה עם המושגים התבוניים של אלוהי ספר בראשית אינם עולים יפה . על הקדושה כמחייבת אורח חיים של קיום מצוות ראו יהודא ליאון אשכנזי , סוד העברי , " קדושה" ( אשכנזי , תשס"ה , עמ' ;( 80-79 שמואל ויגודה , " קדושה כאתיקה לאור משנתו הפילוסופית של עמנואל לוינס '" ( ויגודה , ;( 2005 איל רגב , " על הבדלי התפיסות בין ההלכה הקומראנית להלכות חז"ל : קדושה דינמית מול קדושה סטטית" ( רגב , תשס"ג . ( דעתו של פרופ' ישעיהו ליבוביץ' שאין מושג של קדושה בתורה מלבד קדושת האל טעונה ביאור נוסף . כוונתו היא שאין לדבר על קדושה עצמית שאינה נובעת מקדושת האל ומצוותיו . ראו לדוגמה בספרו אמונה , היסטוריה וערכים ( ליבוביץ . ( 1982 , ' אף ליבוביץ' אינו מכחיש את השימוש במונחי הקדושה לחפצים , למקומות ולבני אדם כמונח המגדיר את החובות המוטלות על האדם ( שם , עמ' . ( 118-116 לצורך דיוננו כאן אין חשיבות לשאלה אם זו קדושה אימננטית הטבועה בדברים או דרך התייחסות כלפיהם על פי מצוות התורה . 243 רוב השימוש במונחי הקדושה נעשה בחלקו השני של ספר שמות , בפרשיות המשכן , ובספר ויקרא , בפרשיות הקורבנות והכהונה , ואולם היא נזכרת גם בשאר חלקי התורה ,

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר