פרק ב לידתה של אומה

עמוד:196

› באלת › אשר ה' א להיך כרת עמך הי › ם . למען הקים אתך הי › ם ל › לעם וה › א יהיה לך לא להים כאשר דבר לך וכאשר נשבע לאבתיך לאברהם ליצחק › ליעקב . ולא אתכם לבדכם אנכי כרת את הברית הזאת ואת האלה הזאת . כי את אשר ישנ › פה עמנ › עמד הי › ם לפני ה' א להינ › ואת אשר איננ › פה עמנ › הי › ם ( דברים כט , ט-יד . ( פרשייה זו כוללת בתוכה כמה מאפיינים מובהקים של הברית ומשמעותה : " בברית" — " ובאלתו : " הברית כוללת היבט חיובי והיבט שלילי . אם ישמור עם ישראל על חלקו בברית ויקיים את המצוות , יזכה לברכות שמים ; ואם חלילה יפר את הברית , צפויים לו אסונות נוראים . נביאי ישראל מרבים להזהיר את העם מפני הפרת הברית והעונש שיבוא בעקבותיה . " למען הקים אותך היום לו לעם : " הברית אינה נכרתת עם יחידים , אלא עם העם כולו , והיא לובשת את הצורה של בריתות מקבילות מאותה התקופה בין שליטים לנתיניהם , אגב יציקת תכנים ייחודיים ברשימת התנאים החיוביים והשליליים של הברית : המצוות והחטאים . הברית כוללת את כל חלקי העם לרבות הנשים והטף , מן הראשים והזקנים ועד אחרון הגרים , חוטבי העצים ושואבי המים . היא מוציאה מן הכלל את מי שאינו חלק מן העם ואת מי שאינו מסכים לקבל עליו את עול הברית . " ואת אשר איננו פה עמנו היום : " הברית שנכרתה עם דור יוצאי מצרים מחייבת את כל העם לכל דורותיו . מי שיבקש לצאת מן הברית הזאת , אינו זכאי לכך , אף על פי שהוא עצמו לא קיבל אותה באופן אישי . הסיבה היא שהברית לא נכרתה עם האנשים הפרטיים אלא עם העם בכללו . הדרך היחידה לצאת מן הברית היא לפרוש מן העם : " ונכרתה הנפש ההיא מעמיה . " עם זאת אין כמעט דרך מעשית שבה אדם יכול להחליט מרצונו שהוא מבקש להשתחרר מנטל הברית ולפרוש מן ההשתייכות לעם ישראל על כל החובות המשתמעות מכך . 238 לפרשות התוכחה המכילות את הברכה לעת קיום הברית והקללה עם הפרתה ראו ויקרא כו ; דברים כח-לא . 239 לדוגמה ירמיהו יא , ו-לא ; יחזקאל טז ; הושע ו , ז ; ח , א . 240 על ייחודה של ברית ה' עם ישראל לעומת בריתות מקבילות בעולם הקדום , בכך שהיא נכרתת עם כל יחיד מעם ישראל , ללא הבדל דרגה ומעמד , ראו יהושע ברמן , " כל יחיד הוא מלך : ברית סיני ולידת האינדיבידואליזם" ( ברמן , תשס"ז . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר