פרק א צלם אלוהים

עמוד:40

הגדול של הלכות המשפחה , על האיסורים והמצוות , החובות והזכויות התלויים בה . כוח ההולדה וכישרון היצירה שהוטבע באדם עם בריאתו , יחד עם כוח השליטה בבריאה , שניהם מקורם בהידמות לאלוהים , הבורא והיוצר . לפיכך את ערך המשפחה או את הזכות לקיום משפחה יש לכלול כאחד מערכי היסוד הנובעים מבריאת האדם הראשונה , בצלם אלוהים , ובעקבותיו גם את הערכים המכוננים את החברה האנושית במעגליה הרחבים יותר . איש ואישה : עצם מעצמי בזמן שהבורא מטיל על הזכר ועל הנקבה את צו הפריון , האדם עצמו , בפרק השני של הבריאה , מצביע על היבט אחר של הזוגיות — ההתקשרות האנושית האינטימית שבין האיש לאישה : ויאמר האדם : זאת הפעם עצם מעצמי › בשר מבשרי , לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת ( בראשית ב , כג . ( הדגשת הבריאה הראשונית כבריאת איש ואישה מניחה את היסוד לכינון ההתקשרות החברתית בין בני אדם . איש ואישה הם התא הבסיסי של המשפחה , 23 ברכת " פרו ורבו" ניתנה גם לבעלי החיים ( בראשית א , כג . ( פרייה ורבייה הן כוח טבעי שאי אפשר לעולם להתקיים בלעדיו , על פי יומא סט ע"ב . על יסודותיה ב"צלם אלוהים" ראו לורברבוים , תשס"ד , עמ' . 435-386 זכות יסוד זו אינה מקובלת על הכול בתורת זכויות האדם הליברלית : היא מופיעה במגילת הזכויות של האומות המאוחדות ( לנוסח העברי של מגילת הזכויות ראו באתר הכנסת : www . knesset . gov . il / docs / heb / , ( un–dec . htm סעיף טז , אך היא אינה מצויה בחוקה האמריקנית או הצרפתית . לא כל הוספה של זכות יסוד מתקבלת בברכה , שכן בכל הוספה יש גם חיסרון . היא יוצרת השלכות נגדיות , מגבילות : מצד אחד היא מגדילה את היקף הזכויות , אך מן הצד האחר היא מציבה דרישה העלולה לצמצם זכויות אחרות . 24 מצוות פרייה ורבייה איננה הסיבה היחידה לנישואין , ויש אומרים שאף לא הסיבה העיקרית . ראו שולחן ערוך , אבן העזר א , והגהות הרמ"א לסימן זה . על ההבדל בין שתי נקודות המוצא של אבן העזר — פרייה ורבייה לעומת השאיפה להשלמה נכונה של החיים האנושיים — ראו מאמרו של הרב בני לאו , " השאלה הנדרשת על ידי זוגות צעירים בנושא פריה ורביה" ( לאו , . ( 2009 עוד ראו שרמר , תשס"ד .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר