פרק ה כבוד האדם במבחן

עמוד:296

וכפגיעה בכבודה של האישה . ערך הכבוד של האישה נמדד כיום במידה מרובה על פי התאמתו לערך השוויון , בניגוד לעבר , אז היה בהשוואת האישה לאיש ממד של אי כבוד לשניהם . הדיון על השינוי במעמד האישה בעת החדשה ומשמעותו בשדה ההלכה מתרחש בכמה מישורים נבדלים זה מזה . היסודי מכולם הוא ערך השוויון . לערך זה משמעות כפולה . האחת ראשונית ישירה : כל תחומי התורה והמצוות שבהם קיימת הבחנה בין איש לאישה — ואין זה משנה אם האישה מופלית לטובה או לרעה — מתנגשים עם ערך השוויון . השאלה עדיין אינה פתורה ואינה מוכרעת גם בשיח הפמיניסטי כשהוא לעצמו : מה טיבו של השוויון שהתנועה הפמיניסטית שואפת אליו ? אבל דומה שבכל גרסה של פמיניזם אין הוא עולה בקנה אחד עם ההבחנות בין איש לאישה הקיימות בתורה , מהמקרא ועד הגות ימינו והלכותיהם . המשמעות השנייה היא בהשלכה של ערך השוויון על ערך הכבוד . בעולם שבו השוויון בין איש לאישה אינו נתפס כערך יסודי , העמדה המגוננת על האישה ראתה ב"כבודה בת מלך פנימה" ערך עיקרי בכבודה . מתוך כך נגזר גם הערך העיקרי של הצניעות בעולמן של הנשים . לעומת זאת בעולם שבו הונח השוויון כערך עיקרי , דווקא הגנת היתר והדרישה לצניעות נתפסים כשלילה של כבוד האישה . 327 דוגמה נאה לכך ראו בפרשת דבורה . דבורה היא אישה נביאה השופטת את ישראל , אבל כאשר ברק עומד על כך שתלך עמו למלחמה עם סיסרא , היא דוחה אותו בטענה שהדבר אינו לכבודו : " ויאמר אליה ברק אם תלכי עמי והלכתי ואם לא תלכי עמי לא אלך : ותאמר הלך אלך עמך אפס כי לא תהיה תפארתך על הדרך אשר אתה ה › לך כי ביד אשה ימכר ה' את סיסרא ותקם דב › רה ותלך עם ברק קדשה" ( שופטים ד , ח-ט . ( מנגד אומרים חז"ל על דבורה : " לא נאה יהירות לנשים , " ומשום שנהגה ביהירות כלפי ברק , נקראה בשם של בעל חיים שאינו נאה — דבורה ( מגילה יד ע"ב . ( 328 לערכה של הצניעות ראו במדבר רבה א , ג : " יפה היא הצניעות" — הערך מועבר מן האישה גם לכבוד הבורא — " כבוד א להים הסתר דבר . " ראו גם בראשית רבה ט , א , עמ' , 67 ובמקבילות . 329 לסוגיית הכבוד והשוויון כערכי יסוד פמיניסטיים ראו כדוגמה את הדיון של אורית קמיר בדבר היחס שבין ערכי הכבוד והשוויון במקרה של הטרדה מינית : אורית קמיר , "איזו מין הטרדה : האם הטרדה מינית היא פגיעה בשוויון או בכבוד האדם " ? ( קמיר ,

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר