פרק ג הקונפליקט בין לאומיות לאנושיות

עמוד:279

למרות ההבחנה הבסיסית הזאת אי אפשר לומר שההטיה היא חד צדדית , לכאן או לכאן . הרי אין להטיל ספק שהרמב"ם בתפילתו אמר בכל יום את המשפטים המייחדים את עם ישראל הנבחר ופסק להלכה את כל ההבחנות הידועות בין יהודים לגויים בספר משנה תורה ובספרי השו"ת שלו . רש"ר הירש , המגלה הערכה רבה לתרבות האירופית הכללית , מקדיש את ספרו אגרות צפון כדי לשכנע את קוראיו בערכו הייחודי של עם ישראל , תורתו , תרבותו ואורחות חייו . רבי שלמה אבן גבירול , שחיבר את מקור חיים כספר הגות כלל אנושי , חיבר פיוטים עתירי רגש העוסקים בכנסת ישראל ובייחודה . לעומת זה המהר"ל , אחד ההוגים שהקדיש מקום נרחב בכתיבתו לבירור מעלתו הסגולית והייחודית של עם ישראל בקרב האומות , לא נמנע גם מלתאר בהרחבה את חשיבותן ואת תפקידן של אומות העולם ויצר טיפולוגיה של " ארבע המלכויות" ותפקידן בהיסטוריה ובהתפתחות העולם . בספרות חז"ל בשונה מההגות המאוחרת , השיטתית , בספרות חז"ל מוגשים רעיונות באופן פתגמי מקוצר וללא עריכה סדורה ומארגנת . לפיכך ניתן למצוא בדבריהם מאמרים קיצוניים לכאן ולכאן . אפשר לצטט מאמרים נבחרים התומכים בגישות לאומיות , אתנוצנטריות מובהקות , ואפשר לצטט מאמרים גדושים כבוד האדם ואחריות לשלומם ולטובתם של כלל בני האדם . אפשר גם להראות שחז"ל עצמם התמודדו עם המתח שבין הגישה האנושית והלאומית . כך לדוגמה במדרש זה : התפיסה הלאומית של רבי יהודה הלוי" ( שורץ , תשל"ט ;( סילמן , תשל"ז . על המהר"ל : אוטו דב קולקה , " הרקע ההיסטורי של משנתו הלאומית והחינוכית של המהר"ל מפראג" ( קולקה , תשמ"ה ;( דוד סורוצקין , " התיאולוגיה של הנבדל : המהר"ל מפראג וצמיחתו של המודרניזם האורתודוקסי המוקדם בהגות היהודית" ( סורוצקין , תשס"ו . ( לעוד מקורות העוסקים במתח בין תפיסת הלאומיות היהודית ובין הערכים האוניברסליים ראו יעקב רוזנברג , " אוניברסליות ופרטיקולריות : הגות ורעיון" ( רוזנברג , תשס"ח ;( דני לזר , " אוניברסליות ויחוד בהגותו של עמנואל לוינס" ( לזר , תשמ"ב ;( גתית הולצמן , " אוניברסליות ולאומיות : ישראל והעמים בהגותו של הרב אליהו בן אמוזג" ( הולצמן , תשנ"ח ;( מיכאל וולצר , לאומיות ואוניברסליזם ( וולצר , תשס"ט ;( ארנסט רנאן , על לאומיות וזהות יהודית ( רנאן , ;( 2009 יעקב כ"ץ , לאומיות יהודית : מסות ומחקרים ( כ"ץ , תשל"ט ;( אליעזר שביד , לאומיות יהודית ( שביד , תשל"ב . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר