פרק ה חוסר סובלנות

עמוד:208

› שמרתם את כל חקתי ואת כל משפטי ועשיתם אתם ולא תקיא אתכם הארץ אשר אני מביא אתכם שמה לשבת בה : ולא תלכ › בחקת הג › י אשר אני משלח מפניכם כי את כל אלה עש › ואקץ בם : ואמר לכם אתם תירש › את אדמתם ואני אתננה לכם לרשת אתה ארץ זבת חלב › דבש אני ה' א להיכם אשר הבדלתי אתכם מן העמים ( ויקרא כ , כב-כד . ( בנוסחאות החריפות של ספר הקדושה , ספר ויקרא , אין הרבה מקום לוותרנות כלפי המחללים את הקדושה של מחנה ישראל : " אמר רבי חנינא : כל האומר הקדוש ברוך הוא ותרן הוא — יותרו חייו , שנאמר : ' הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט' " ( בבא קמא נ , ע"א , דרשה לדברים לב , ד . ( הקנאות ומקורותיה התורה תובעת מהבאים לארץ לנהוג באי סובלנות ובקנאות כלפי העובדים עבודה זרה : השמר לך פן תכרת ברית לי › שב הארץ אשר אתה בא עליה פן יהיה למ › קש בקרבך : כי את מזבחתם תתצ › ן ואת מצבתם תשבר › ן ואת אשריו תכרת › ן : כי לא תשתחוה לאל אחר כי ה' קנא שמ › א ל קנא ה › א ( שמות לד , יב-יד . ( פסוקים אלה , המופיעים לאחר חטא העגל , מעידים על מקורה של הקנאות הדתית בתורת ישראל . הקנאות היא תכונתו של , 'ה כמו שכבר נאמר בעשרת הדיברות ( שמות כ , ד . ( עיקרה של קנאה זו מוסב כלפי אלוהים אחרים ומחייב ביעור של העבודה הזרה מן הארץ . מעשה הקנאות של האדם נגד עוברי עברה הוא הגנה מפני זעמה ועונשה של הקנאה האלוהית . כשפנחס הורג את האיש מבני ישראל ואת המדיינית שאתה זנה , הוא זוכה ל"ברית שלום" מפני שהוא " השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם ולא כליתי את בני ישראל בקנאתי" ( במדבר כה , יא . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר