פרק א אנושיות ולאומיות

עמוד:187

רבי יהושע מוכיח מן הכתובים שהתואר מלאך ניתן גם לנביא — חגי הנביא ( חגי א , יג , ( וגם לחכם , שכן הפסוק " כי מלאך ה' צבאות הוא" נאמר על הכוהן ש"תורה יבקשו מפיהו" ( מלאכי ב , ז . ( אמימר מדייק מן הפסוק " ונביא לבב חכמה" ( תהלים צ , יב ) שלחוכמה יתרון על פני הנבואה . הנתיב האנושי מעמיד במרכז את החוכמה : " רוח אלוהים , " שאותה נפח אלוהים בעפר כשיצר ממנו את האדם , היא התבונה . בתחום זה לא נודע יתרון מהותי לעם ישראל על פני אומות העולם . זו התבונה כמו שגילו , תיארו ופיתחו חכמי אומות העולם וכן פילוסופים יהודים , אפיקורסים ומאמינים באמונות למיניהן מימות הפילוסופים היוונים הקדמונים ואף קודם לכן , מראשית הופעת האדם התבוני עלי אדמות , במזרח ובמערב , עד ימינו . בנתיב הלאומי ריה"ל מעמיד סוג הכרה אחר האמור לחשוף לפני עם ישראל באמצעות הנבואה היבט אחר של המציאות והאלוהות — ההיבט של האל המתגלה , נותן התורה לעם ישראל . בעיניו של ריה"ל הנבואה ייחודית לעם ישראל . סוגי התגלות המצויים אצל האומות נחשבים בעיניו חוויות דתיות מדרג נמוך לעומת הבהירות של ההתגלות בסיני לעם ישראל כולו ולנביאי ישראל בתקופת פעולתם , מימות משה רבנו ועד שיבת ציון . אפשר לומר ששתי הדרכים הללו אינן בהכרח מתנגדות זו לזו . יש שטענו שהן משלימות זו את זו , אבל הן נועדו למטרות שונות . זו — כדי לברר את דבר האל המצוי בבריאה , וזו — כדי לברר את דבר האל המסור לעמו בתורה . עם זאת , כמו שיתברר להלן , שני המסלולים הללו מביאים לא פעם לידי התנגשויות תודעתיות ומעשיות . 229 כך לפי הראי"ה קוק ( אורות , זרעונים , ב , עמ' קכ . ( 230 גישה מקובלת בעניין השפעת התנ"ך על העולם הנוצרי בראשית העת החדשה הייתה " תורת שני הספרים : " ספר דברי הא ל ( התורה ) וספר מפעלותיו ( העולם , כלומר הופעתו של הא ל בחוקי הטבע . ( על היחס הפרשני יהודי לתפיסת העולם כטקסט ונושא הקריאה בשני הספרים ראו בספרו של מנחם פיש . ( Fisch , 2002 )

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר