|
עמוד:182
אלוהי האבות ראשיתו של עם ישראל מתוארת בספר בראשית , בסיפורי האבות : וידבר א להים אל משה ויאמר אליו : אני . 'ה וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב בא ל שדי , › שמי ה' לא נ › דעתי להם . וגם הקמתי את בריתי אתם לתת להם את ארץ כנען את ארץ מגריהם אשר גר › בה ( שמות ו , ג-ד . ( האבות אינם נבדלים ומובחנים באופן מהותי מן הנוכרים אשר סביבותם . חייהם היו מעורבים עם תושבי ארץ כנען וסביבותיה , והם לא התבדלו מהעמים שחיו לצדם כאומה נפרדת בעלת מערכת מצוות שלמה משלהם . עם זאת בספר בראשית ישנה מגמה כללית להצביע על אורחות החיים של האבות כנבדלים לטובה מאלה של העמים . הכנענים , המצרים , אנשי סדום ואפילו לוט , הנלווה על אברהם , מוצגים כמי שאורח חייהם המוסרי אינו עומד בדרגה אחת עם זה של האבות . כשהאבות מגיעים לשאת נשים , הם מעדיפים את בנות המשפחה מחרן על פני " בנות כנען" הרעות במעשיהן ( בראשית כד , ג , ו-לז ; כח , א-ט . ( האבות והאימהות מוצגים בספר בראשית כדמויות מופת , שהא ל נגלה אליהן ומדריך אותן במעשיהן . אברהם מצטווה " לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך" ( בראשית יב , א ) כדי לייסד תרבות אחרת , שרמתה המוסרית נבדלת מן הסביבה : " כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט" ( בראשית יח , יט . ( ההנחה היא שמעלתם המוסרית של צאצאי אברהם תביא לידי כך ש"ונברכו בך כל משפחות האדמה ובזרעך" ( בראשית יב , ג . ( גם ברית המילה מייחדת את אברהם ואת זרעו מכל סביבתם . עם זאת הספר אינו פוסל את כל מי שאינו ממשפחת האבות , וכדרכו של המקרא כולו אף אינו נמנע מלבקר את האבות ואת בניהם על שגיאותיהם וחטאיהם . גם בקרב הנוכרים שסביבם הוא מבחין בין הכשרים , שעמם נרקמו קשרים חיוביים , ובין הרשעים , שהתעמתו עם האבות והרעו להם . על כן נאמר על האבות בתחילת ספר שמות באופן כללי : " ושמי ה' לא נודעתי להם" ( שמות ו , ג . ( מכלול התופעות האופייניות לשם הוי"ה , אלו הנוגעות
|
|