|
עמוד:53
הרצח הראשון סיפור הבריאה אינו אידיליה . כבר ביום בריאתו חטא האדם בחטא הראשון , ועם הופעת הבנים מופיע גם הרצח הראשון : ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהי › תם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגה › ( בראשית ד , ח . ( ככל סיפורי בראשית גם סיפור הרצח הראשון הוא סיפור סמלי . סיפור מכונן ואב טיפוס של כלל האלימות והאיבה האנושית . פשוטו של מקרא אינו מסביר את טעם הרצח ומותיר חסך למילוי : מה אמר קין להבל אחיו כפתח למאורע הרצח ? חז"ל השלימו את החסר המקראי וניצלו את כלי המדרש כדי לפתח טיפולוגיה של רצח . המדרש ממפה את הסיבות העיקריות לעימותים בין בני האדם על מרחב הזכויות שלהם . שלושה אבות טיפוס סמליים של עימותים מתוארים במדרש : כלכלי , דתי וחברתי . שורש העימותים הכלכליים דרשה אחת של חכמים מציעה ויכוח ממוני בין שני האחים : 40 ראו מאמריהם של שולמית אלמוג ואביעד הכהן , " רוצחים ונרצחים , פרשת בראשית וש"י עגנון" ) אלמוג והכהן , תשס"ד ;( של אדמיאל קוסמן , " סיפור האגדה על ריב קין והבל וסיפור הבבואה שלו על שני האחים האוהבים" ( קוסמן , , ( 2007 ובספרו של הרב יהודה ליאון אשכנזי ( מניטו , ( סוד מדרש התולדות ( אשכנזי , תשע"ב , ג , עמ' . ( 175-171 תומס הובס , בלויתן , מניח את הרוע האנושי כהנחת יסוד בעולם : " למרות חוקי הטבע ( שכל מי שרוצה לשמור אותם שומרם כשהוא יכול לעשות כן בבטחה , ( אם לא יוקם כוח , או אם לא יהיה כוח זה מספיק לביטחוננו , יסמוך כל אדם על חוזקו ואומנותו כדי להיזהר מכל שאר בני האדם" ( הובס , , 2009 עמ' . ( 118-117 הנחות המוצא של הובס הן ברוח לקח דור המבול " כי יצר לב האדם רע מנעוריו" ( בראשית ח , כא . ( מכאן לחשיבות השלטון בדברי חכמים : " אלמלא מוראה של מלכות איש את אחיו חיים בלעו" ( אבות ג ע"ב . (
|
|