|
עמוד:47
›• גבולות היכולות הטבעיות של האדם : חייו קצובים , כוחותיו מוגבלים ויכולת שליטתו בבריאה מוגבלת אל מול איתני הטבע . ›• אחריות לבריאה : האדם מוגבל בזכויותיו לא רק באשר לאדם אחר , אלא גם באשר לבריאה כולה . התורה מתנגדת להשחתה מיותרת של העולם . אף שלאדם יש זכות קניין רחבה ביותר , הדבר אינו מתיר לו לקצץ אילנות ולהרוג בעלי חיים כאוות נפשו . הסיבה לצורך לשמור על העולם אינה נובעת רק מן ההתנגשות עם זכויותיהם של בני אדם אחרים וגזילתם או מן הדאגה לדורות הבאים , שיזדקקו למשאבי העולם בעתיד . יש בתורה התנגדות מהותית להשחתה מיותרת , והיא בגדר מגבלה של ממש על זכות הקניין של האדם . ›• התנגשות בין זכויות : הזכויות השונות אינן חופפות זו לזו ולעתים אינן עולות בקנה אחד אף בקרב היחיד . כך לדוגמה הזכות לחיים מתנגשת עם הזכות לכבוד כאשר הארכת חייו של אדם מביאה לידי חיים של אי כבוד : ייסורים , סבל ותלות . ›• התנגשות בין זכויותיהם של כמה בני אדם : זכויותיהם , רצונותיהם ושאיפותיהם של בני אדם , של קבוצות ושל אומות לעתים קרובות אינם עולים בקנה אחד , ולפיכך מימוש הזכויות של אדם מוגבל בשל הצורך להתחשב בזכויות של הזולת . אפשר להניח למשל שזכות הקניין של כל אדם ואדם היא אין סופית , ולכן " חייב אדם לומר בשבילי נברא העולם" ( משנה , סנהדרין ד , ה ;( אבל עליו להתחשב בכך שקיים גם אדם אחר , שגם בשבילו נברא העולם . על כן יש למצוא את הדרך כיצד לקיים אלה לצד אלה את מכלול זכויותיהם של כלל בני האדם . 34 משה דרורי , "איסור בל תשחית" ( דרורי , תשס"ז . ( ועוד ראו לקמן הערה . 36 35 תומס הובס , בספרו לויתן , טען ש"בני אדם מתחרים בהתמדה על כבוד והכרת ערך" ( הובס , , [ 1651 ] 2009 עמ' . ( 119 לדעתו של ג'ון לוק כינונה של האמנה החברתית נועד בין היתר להתמודד עם התחרות הזאת ( לוק , 1959 עמ' — ( 152 ובלשונה של הצהרת זכויות האדם הצרפתית : " בני האדם נולדים ונשארים תמיד חופשיים ושווי זכויות . לפיכך אפשר לבסס הבדלים חברתיים רק על תועלת הכלל" ( הצהרת זכויות האדם והאזרח מ 27 באוגוסט , 1789 סעיף , ( 1 אנציקלופדיית www . ynet . co . il / : Ynet home / 0 , 7340 , L-1361 , 00 . html ( אוחזר באוגוסט . ( 2012 ז'אן ז'אק רוסו טוען בחיבורו האמנה החברתית שזו דרך להגביל את הכוחניות הטבועה באדם ( רוסו , . ( 2006
|
|