פרק א צלם אלוהים

עמוד:38

יתר על כן , ויתור על אחת הדעות היא ויתור על " עולם ומלואו . " כשם שכל מי שמציל אדם אחד כאילו הציל עולם מלא ומי שהורג אדם אחד כאילו הרג עולם מלא , כך מי שנותן ביטוי לדעתו של אדם אחד כאילו השמיע עולם מלא , ומי שסותם את פיו של אדם אחד כאילו השתיק עולם מלא . זוגיות מראשית בריאתו של אדם הבריאה מתוארת כבריאת זוג , זכר ונקבה : ויברא א להים את האדם בצלמ › בצלם א להים ברא את › זכר › נקבה ברא אתם ( בראשית א , כז . ( ההרחבה הראשונה של היחידיות האנושית מיוחסת לראשית בריאת האדם . הבריאה היסודית בצלם אלוהים , בסיפור הבריאה שבפרק הראשון של בראשית , כבר כוללת זכר ונקבה . אין הבדל במידת הצלם אלוהים בין הזכר ובין הנקבה . זו הנחת שוויון ראשונית בין אנשים לנשים . כל תפיסה המבדילה בין בני אדם לפי המגדר או המין משנית להנחת היסוד הזאת , ואם היא קיימת , היא תולדת נסיבות החיים ולא האידאה הראשונית של האדם . במדרש תיארו את הבריאה הראשונה כבריאת " דיופרוספון" ( שני פרצופים ) או " אנדרוגינוס , " שמשמעותה הסמלית : ראיית הזכר והנקבה כשני צדדים של אותה בריאה ראשונית של האדם . 21 הראי"ה קוק רואה חובה לאפשר לכל אדם להשמיע את קולו הייחודי . ראו ברנדס , תשס"א . עוד על חופש הדעות והמחשבה במשנתו של הראי"ה ראו איש שלום , תשמ"ח ; רוס , תש"ס ; שרלו , תשס"א . 22 " דרבי אבהו רמי : כתיב ' זכר ונקבה בראם' וכתיב ' כי בצלם א להים עשה את האדם , ' הא כיצד ? בתחלה עלה במחשבה לבראת שנים , ולבסוף לא נברא אלא אחד" ( ברכות סא ע"א . ( " אמר ר' ירמיה בן לעזר : בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון אנדרוגינס בראו : שנאמר : זכר ונקבה בראם , אמר ר' שמואל בר נחמן : בשעה שברא הקב"ה אדם הראשון דיפרוסופון בראו" ( בראשית רבה ח , א , עמ' . ( 55 ראו גם כתבי אפלטון , " המשתה" ( אפלטון , תשט"ו , ב , . ( 193 a-190 a , 114-112

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר