|
עמוד:37
אדם יחידי : חותם של ייחודיות את היחידות של האדם הראשון מתרגמת המשנה לערך החשוב לכל בני האדם : גדולתו של הקדוש ברוך הוא , שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד וכולן דומין זה לזה , ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד מהן דומה לחבירו . לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר : בשבילי נברא העולם ( סנהדרין ד , ה . ( אף שבני האדם שווים מבחינת מעלתם וכבודם , הם נבדלים זה מזה במראיהם , באופיים ובאורחות חייהם עד כדי כך שאין שניים מהם דומים . זהו פלא מפלאי הבריאה . משמעותו המעשית והמוסרית של פלא זה שכל אחד מבני האדם הוא בריה לעצמו , נבדל מחברו באופן מהותי , אין שני לו ואין תחליף לו . לפי הנחה זו אין מקום לתפיסות קיבוציות הרואות בעם , בשבט או במין האנושי את יחידת היסוד שממנה נגזרים הפרטים . אין קיום לתפיסה המקדימה את המשפחה לרכיביה , את העם לבניו , את הממלכה לנתיניה , את החברה לחבריה או את המדינה לאזרחיה . כל המסגרות הגדולות מהאדם היחיד משניות למהות היסודית של "אדם יחידי . " אדם יחידי : נבדלות הדעות השונות בין בני האדם במראה החיצוני מלמדת על השונות באישיות : הרואה אוכלוסין אומר : " ברוך חכם הרזים , " כשם שאין פרצופיהן דומין זה לזה כך אין דעתן דומה זה לזה ( ירושלמי , ברכות ט , א . ( שוויון אין משמעו אחידות . לכל אדם מראה ייחודי , לכל אדם פנים משלו ולכל אדם דעה משלו . זו הנחת המוצא לריבוי הדעות וללגיטימיות של המחלוקת . 20 את פניו הייחודיות של האדם תיאר עמנואל לוינס בפרק " פנים וחיצוניות" בספרו כוליות ואינסוף ( לוינס , . ( 2010
|
|