ב. גילוי וכיסוי

עמוד:11

נים 1 מרדנותו בגדולי המפורסמים שבדורו 1 זילזולו בסמכותם הרוחנית של אבות החסידות : הליכותיו הפאראדוכסאליות — עוררו עליו השתת קשים מצד מנהיגי החסידות , בני דורו , חשדות שהלכו וגברו ככל שחבורתו התר חבה , ותודעתו העצמית ויומרותיו המשיחיות המפורשות נתגבשו ונתעצמו . המתיחות בינו לבין מנהיגי החסידות מצאה את פורקנה במסעי הרדיפות והחרמות נגדו ונגד תלמידיו ! והם שכפו עליו התאפקות' ריסון וזהירות בהבעת רעיונותיו' ובמיוחד בהפצתם , בין בדרך גניזתם והשמדתם של כתביו האינטימיים הכמוסים n בין בדרך של צנזורה עצמית קפדנית בכתביו שפורסמו או שהוכנו בימי חייו n ובין בדרך של הבעת הגיונותיו והגיגיו על עולם ומלואו ועריכת חשבונותיו הנוקבים עם בעל דבבו העיקרי ' ר' אריה לייב ה'סבא' משפולה , בלבושם של כמה מסיפורי המעשיות . " מצב דברים זה לא נשתנה מעיקרו עם פטירתו . הכרתם הטראגית של תלמידיו' כי שעת כושר גדולה בדרך אל הגאולה הוחמצה בעטיים של הקיטרו גים על דרכו של רבם בימי חייו , ואמונתם האיתנה שסיומו המוצלח של מפעלו המשיחי מותנה גם אחרי פטירתו באמונתם של המוני בית ישראל בתורתו והליכתם בדרכה י 1 הן שהניעום לטרוח למען הרחבת מעגל השפעתם . ' אך זו הגבירה את חמתם של שלומי אמוני ישראל עליהם . ושוב אנוסים היו לנהוג משנה זהירות בהבעת רחשי לבם . מכאן הצנזורה העצמית הקפדנית הפועלת בספרותם מראשית הופעתה ועד עצם היום הזה . באחד המאמרים של ר' נתן ( ליקוטי הלכות , הלכות בהמה וחיה טהורה , הלכה ד , אות לב ) נאמר : 'כי עתה בהכרח לכסות האמת' כי אם יגלה האמת . 13 ראה להלן , פרק שלישי , עמ' ! 63 וכן יוסף וייס ( הערה . ( 12 . 14 ראה , למשל , דברי ר' נתן בשולי מאמרו של ר' נחמן 'שאלו את ר' יוסי בן קיסמא , ' שכונס בספר 'ליקוטי מוהר"ן' קמא , סי' נז . והשווה : 'ליקוטי מוהר"ן' תניינא , סי' כח , לב . . 15 ראה להלן , פרק שלישי , עמ' . 61 . 16 ראה , למשל , 'ספר חיי מוהר"ן , ' הפרק 'נסיעתו וישיבתו באומין , ' סי' מה : 'והכלל , בתחילה עלה במחשבה , כשנתקרבנו אליו , שיגמור התיקון מיד וכמה דיבורים שנדברו מעין זה . אך אח"כ בעו"ה ובעוונות הדור ומגודל התגרות השטן עד שהרב' מחלוקת גדול עליו ע '' י כל זד . נתבלבל העולם ולא הי' יכול לגמור בחייו מה שרצה , ואעפ"כ אמר שגמר ויגמור כנ"ל , כי אחר שבא מלעמבריג זכה לדרך כזה ודיבר דיבורים כאלה , שעי"ז לא יכבד . נרו לעולם ועד . וכאשר שמעתי בשמו שאמר בזה"ל : ( מיין פאייריל וזעס שוין טלואין ביז משיח 1 זעט קומין ) במהרה בימינו אמן ' . וראה שם , סי' מא : 'וכן אפילו אלו שלא זכו להכיר את רבינו ז '' ל בחייו , כשיבואו על קברו הקדוש , ויסמכו עליו , וילמדו ספריו הקדושים , וירגילו עצמם לילך בדרכיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים , בוודאי יש להם על מה שיםמוכו . ' . ..

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר