|
עמוד:13
פרק ראשון הצעה כללית וענוה גדולה מכולם , שבו נכלל הכל '; הגאוה שהיא שורש לכל העבירות ; שעיקר הוא אם הצדיק מחזיק במדת הענוה ונחשב לאין ; השורש כל השרשים לאחוז במדת הענוה ; וכל זמן שאין האדם בגדר שפלות אינו יכול לעבוד השם ; כי הענוה הוא מוצא ושורש כל העבודות ... כי זה היסוד שהכל תלוי בו ; וע"י הענוה יגיע לרום המעלות שאין מעלה ממנו ; כי נודע שעיקר תכלית לעבודות הבורא ית' הוא מדת הכנעה וענוה , כי זה שורש לכל ; כי אין לך עבירה גדולה ... אלא הגאוה ... ואין לך דבר יקר בעולם כמו ההכנעה 21 והעצה הכוללת לכל דבר הוא בחינת ענוה ושפלות גדול לפני השי"ת עד שיבוא לבחינת אין : שהעיקר בעסק התורה הוא שיהיה במדת ענוה " . ואין דוגמאות אלה אלא כטיפה מן הים הגדול . אכן צנפה רעיונית חשובה ביותר בעולמם הרוחני של מחוללי החסידות וממשיכיהם היא 1 תולדות יעקב יוסף , יח , ג . 2 שם , ט , א . 3 מגיד דבריו ליעקב , עמ' . 298 4 נועם אלימלך , עמ' עב . 5 מאור עינים , עמ' לג . 6 נועם מגדים , קלג , ב . 7 באר מים חיים ז , ב . 8 דודאים בשדה , קמר , א . 9 נתיב מצותיך , נתיב התורה , שביל א , עמ' קה קו 10 באר אברהם , עמ' סו . 11 דברי ישראל , לובלין תרס"ד , עמ' וו .
|
|