|
עמוד:12
היה יפה ככוחם " בדברים בעלי חשיבות יתירה , הכניסו ביטחון ותבונה בעסקי המדינה . כי לשעבר היה המשטר תלוי ברפיון ומיטלטל , פעם לצד המלוכה והרודנות , ופעם לצד ההמון ושלטון העם ; אבל עכשיו הונח שלטון הזקנים באמצע כמעין זב 1 רית ** לשם שיווי המשקל , וכך הגיע מצב הדברים לידי ביטחון מלא ויציבות , מאחר שעשרים ושמונה הזקנים הלו תמיד מצטרפים למלכים כשהיד . צורך לבלום את הדי מוקראטיה , ולצד שני היו מחזקים את ידי הדימום למנוע עלייתה של רודנות . אריסט 1 טיליס אומר , שמספר הזקנים נקבע לעשרים ושמונה , מפני ששניים מהשלושים הראשונים שהיו עם ליקורגוס משכו DT מהמעשה מתוך מורן לב . אך ספיי ר 1 ס " אומר , שמלכתחילה היה כזה מספרם של אלו שהשוו דעתם לדעתו . ומן האפשר הוא שיש סגולה כלשהי במספר הזה המתהווה מתוך הכפלת שבע בארבע , ולא עוד אלא שהוא המספר המשוכלל " לאחר שש , שכן הוא שווה לסכום של חלקיו . אך לי נראה , שהוא מינה זקנים כמניין הזה , כדי שכולם יהיו שלושים , כשייתוספו שני המלכים על עשרים ושמונה הזקנים . ו וכל כך שקד ליקורגוס על ייסוד משטר זה , עד שהביא על כך דבר אורים , הנקרא בפיהם 'ריטרה , ' מדילפוי . וזד . לשונה י 'משתבנה מקדש לזיבס סילאני 1 ס ולאתיני סילאניה , ותחלק את העם ל'פילאי' ו'לא 1 באיי ותייסד מועצת זקנים של שלושים איש , וה'ארכאגיטים' בכללם , ת'אפילאזייך בין באביקד . ובין קנאקיו ין » , וכאן תתקין ותבטל , 49 אך כוח ההכרעה בידי העם יהא . ' במשפטים אלו מציינים ה'פלאי' וה'אובאי' חציית העם והפרדתו לחלקים שונים , שכינם 'פילאי' ( שבטים ) ו'או י באי' ( אחוות . ( ' ארכאגיטים' הם המלכים , ו'אפילאזייך משמעו לכנס את העם , רמז לאפולון , האל הפיתי . ° שבו תלד " . את תחילת משטרו ועילתו . הבאביקה נקרא כיום כימאר 1 ס , והקנאקיון — א 1 ינוס . אד אריסטיטיליס אומר שקנאקיון הוא שם נהר , ובאביקה הוא . 43 במועצת הזקנים ( גירוסיה , ( שבה ישבו גם שני המלכים , לא היד . לדעתם של המלכים כל יתרון על דעתם של שאר חברי המועצה . . 44 משא לשמירת שיווי-המשקל באוניה . . 45 פילוסוף סטואי , פעל באלכסנדריה ובספארטה בראשית המאה השלישית לפסה"נ . . 46 לפי הסימבוליקה שבמספרים בתורת הפיתאגוריאים . . 47 מספר שסכום מחלקיו שווה לו עצמו . המספר המשוכלל הראשון הוא , 6 שכן . 1 + 2 + 3 = 6 והשני לו הוא , 28 שכן . 1 + 2 + 4 + 7 + 14 = 28 המספר המשוכלל השלישי הוא , 8 , 218 , 496 והרביעי . 35 , 550 , 336 — . 48 כנראה , יובלים של הנהר איברוטאס . . 49 חוקים . . 50 של פיתון , היא דילפוי , מקום האוראקול של אפולון . . 51 דיודורוס סיקולוס ( א , צד ) מונה שורה שלימה של אישים שייחסו חוקים לאלים . המלר המצרי הקדום מינאס קיבל לדברי עצמו חוקים כתובים מהירמיס ( והלה אף הבטיח לו , שהם יביאו לעם טובות גדולות , ( מינוס הכרתי — מזיבס ( ראה עוד הנ"ל ה , עח , , ( 3 ליקורגוס הלאקידיימוני — מאפולון ; זאתראבסטיס ( זאראתוסטרה ) האיראני — מהרוח ' ) הדיימון ( ' הטובה , ו'אצל היהודים — משה מן האל הנקרא יאו . '
|
|