|
עמוד:9
ראשיתה ומקורה של "דרך הימורים" בימי הביניים לקראת סוף ימי הביניים עלתה חשיבות הרעיונות הקשורים ל"דרך חיסורים" והיסודות הקשורים בה הפכו למוטיבים וסמלים חשובים במחשבה הדתית והאמנותית במערב . לא יפלא כי תשומת הלב מוקדה גם ל"דרן חיסורים" עצמה בירושלים , והונחו היסודות להתגבשות צורתה הסופית בדורות הבאים . סייעו לכך מספר גורמים , שהעיקרי שבהם - המשבר הרוחני שפקד את אירופה במאה הי"ד . משבר זה נבע מסכסוכים פנימיים בכנסיה , ומלחמת מאה השנים בין אנגליה וצרפת , על כל הפורענויות שנתלוו לכך : מות , רעב ומגפות . תופעות אלו הצמיחו גל של דכאון וחשבון נפש ; האנשים נתנו דעתם להבעת רגשות פאתטיים ורחמים על הסבל האנושי , אשר במרכזם עמד סבלו של ישו . אלו מצאו את ביטוים בספרות , בציור ובדת , ונכרכו במרבית המקרים ב"דרך חיסורים" בירושלים . הופיעו מחזות המתארים את סבל ישו . הידוע שבהם הנו מחזה * שחזור התחנות ב " דרך הימורים " כביטוי להזדהות עם ישו וסבלו , מקובלים גם בבתי עלמין קאתולים , בהי חולים , מנזרים ומבני דת ואפילו לאורך הדרכים בהרים , ל"דרך חיסורים" משמעות רבה במסורת הנוצרית . ההליכה לאורכה עבור עולה הרגל הנוצרי הדתי היא בעלת חשיבות רבה בביקורו בארץ . העובדה שאין כאן אלא מסורות " מאוחרות ובלתי מבוססות , " מתגמדת לנוכח חשיבותה הסמלית של הדרך ורחשי הלב כלפיה : "המיסתורין שבישו הינו בעל כח משיכה וסגולות מיוחדות הבאות לידי ביטוי מוחשי בכל אחת מהכנסיות המנציחות אותן . כח אמונתנו ודבקותנו ( בישו ) אינם נמדדים כאן במטרים , " אומר עולה רגל בימי הביניים . האלמנטים הקשורים לדרך זו הינם יסוד מוסד בנצרות משחר ימיה . לימודם והטפתם מהווים עקרון חשוב בדת הנוצרית . עיקרם - נשיאת הצלב והתגבשותו כסמל והזדהות עם סבלו של ישו "אשר אף כי היה בדמות האלוהים ... וישפל את נפשו עד מיתת הצליבה" ( אגרת אל הפיליפים ב , . ( 6-12 לא יפלא על כן , כי "דרך חיסורים" הפכה לסמל חשוב בנצרות , והתחנות השונות משוחזרות בכל כנסיה נוצרית ( קאתולית ) ברחבי העולם , כביטוי להזדהות עם ישו וסבלו . (*) המאמינים יחסו ל"דרך חיסורים" חשיבות רבה יותר מאשר לכל מקום אחר בירושלים , וההליכה לאורכה היתה תמיד אחד מרגעי השיא בביקורם בארץ הקודש ( כנסית הקבר , בה מצויות 5 תחנות , נחשבה כחלק מ"דרך חיסורים . ( " המשמעות שיוחסה לדרך זו באה לידי ביטוי בולט בספרות עולי הרגל ( בעיקר מהמאה 16-ה ואילר . ( כך , בספרו של ב . אמיקו , ( 1596 ) שהוקדש לירושלים ובית לחם , כשליש מהספר מוקדש לתאור "דרך חיסורים" ואתריה ואין זו אלא דוגמא אחת מני רבות . " דרך חיסורים" הונצחה במשך הדורות יותר מכל רחובות ירושלים גם יחד . משום כך המידע על מראה רחוב זה , אופיו וצורתו בכל התקופות ידועים טוב לאין שיעור , מרחובות ירושלים האחרים . יש על כן , ב"דרך חיסורים" לשמש מעין נקודת מוצא חשובה ללמוד מראה פני העיר ורחובותיה בעבר .
|
|