|
עמוד:12
ששייקספיר ממחיז את האפוריה הדקונסטרוקטיבית המכרעת , השסועה ( בדונה באידיאות כגון הבטחה , מתת , אחריות , צדק וכו ( ' בין קטבי הניבי לאוניברסלי : בין המרכיב האוניברסלי בניסיון , הנעוץ בהידברות , המשגה , חליפין והנמקה , לבין החד פעמי , הקונקרטי , היחידי , שאינו בר תרגום , כמו מה שחבים לשיילוק . המרווח הזה עשוי גם לתאר עבור דרידה , כפי שנראה בהמשך ( פרק ב , ( את מה שהוא מכנה המהות 8 הטרגית . שייקספיר , אם כן , במחזות ובמחוזות שדרידה פוקד בעקבותיו , בורא גיבורים הנקרעים כולם בין שני מניעים ביסוד התנהגותם - בין כלכלה חומרית ונפשית , מכאן , לבין התכוונות אל כלכלית , מכאן ; גיבורים הנדרשים אפוא להכריע בין המערכים הללו במשא ומתן שהם עורכים עם אחרים ובינם לבינם , הדן אותם לאשמה או לתבוסה ועלול אף להוליך למותם ( די להצביע על נאומה של פורציה על מידת הרחמים בבית המשפט בוונציה , על יחסו של שיילוק לשבועה , על המלנכוליה המנכרת את המלט מן החצר של קלאודיוס וגרטרוד , ועל שאיפתה של יוליה לחרוג מכלכלת השמות . ( במלים אחרות , שייקספיר , כדקונסטרוקטיביסט בכל מאודו , פתח משכבר הימים את השאילה הקרדינלית של הרקונסטרוקציה , ובדרכו התיאטרלית המחיז את ניסיונה לחקור את הזיקה בין ארוס לחוק , בין ארוס לצדק , בין זמן לארוס ובין זמן לצדק . אבל כאן מתרחש דבר מה מוזר : דרידה , כדי להיענות לשייקספיר , כדי להיפגש עם שאלותיו שהן למעשה שאלותיו שלו עצמו , פועל בדרך בלתי צפויה . מקום שהוא הרה רוחות רפאים של שייקספיר , הוא מנהל עמן מאבק עיקש ; מקום שהוא בן בית , לכאורה , הוא אורח מאיים ומאוים : מקום שהוא נאמן בתכלית , אפשר שהוא בוגדני כשם שלא היה מעודו . כך , דרך שלושה מפגשים אקראיים , מזדמן לנו לצפות מקרוב בדרמה של 9 הרקונסטרוקציה . . 8 הצומת אוניברסלי יחירי הוא תנאי המאפשר את עצם הדיבור , הכרוך לכן בהחמצה גמורה ובזכיה גמורה . "מה שהוא אוניברסלי באופן טרגי ומאושר כאן , " מבאר דרידה , "הינו יחידיות מוחלטת . כיצד ניתן לדבר או לכתוב אלמלא כן ? וכדי לומר לא כלום למעשה ? לא כלום הכרוך כולו כיחידיות מוחלטת מבלי להחמיצה לאלתר , תוך אי החמצתה בה במידה " ? ראו -., Acts עמ' . 65 . 9 יש להטעים שחוסר הנאמנות אינו פרי של ניסיון לדעת יותר מכפי שיודע
|
|