מהם הכתבים הקנוניים של סין?

עמוד:יב

האחרונים המיוחסים למחבר אחר אפשר ש'מאמרות' נכתבו לכל המוקדם כמה עשרות שנים לאחר מותו של קונפוציוס . 'ספר כיבוד הורים / חיבור קצר של פחות מ 2 , 000 סימנים , קשה יותר לתיארוך ואפשר שהוא חובר בשנים האחרונות של שושלת ג'ו . עיקרו של הספר הוא דיון בין קונפוציוס לאחד מתלמידיו בשאלת כיבוד אבות , ובהרחבה — כיבוד השליט . אין ספק שהפופולריות הרבה שטקסט קצר זה זכה לה בקרב השליטים ושכבות העילית ברוב ימיה של סין מקורה בקביעתו של קונפוציוס שכיבוד אבות / arc / הוא בגדר חובה שיש לקיימה בתחום החברתי והפוליטי כאחד . סין של שושלת טאנג במאה השביעית והשמינית היתה שונה מאוד ממה שהיתה 400 או 500 שנה קודם לכן . לאחר 300 שנה של פיצול ופירוד מאז נפילתה של שושלת חאן שוב היתה הקיסרות מאוחדת ובראשה מנגנון פקידות משכיל . צעירים ממשפחות העילית למדו את הספרים הקנוניים וטיפסו לאט לאט במעלה סולם המבחנים עד שזכו בתארים הגבוהים הנכספים שהבטיחו את מועמדותם למשרה רשמית . הבקיאות בספרי המופת היתה אפוא תנאי מוקדם להצלחה . אבל במהלך 300 השנים של שלטון שושלת טאנג דרשו הבוחנים לא פעם שהמועמדים יכירו חיבורים שונים מתוך היצירות הקנוניות . במאה השביעית למדו המועמדים לבחינה את 'חמשת הספרים הקנוניים' וגם את 'ספר כיבוד הורים' ושני ספרי טקסים : 'ספר טקסי ג'ו' ו'רשומות הטקסים . ' במאה השמינית כבר נדרשה ידיעתם של 'תשעת הספרים הקנוניים' ובהם 'ספר התמורות , ' 'ספר השירים , ' 'ספר המסמכים , ' שלושת ספרי הטקסים ושלושה ספרי הפירושים של 'דברי ימי האביב והסתיו : ' 'מסורת דזואו , ' ' מסורת גונג יאנג' ( גונג יאנג ג'ואן ) ו'מסורת גו ליאנג' ( גו ליאנג ג'ו אן . ( שלושת ספרי הפירוש נועדו להבהיר ולהסביר את הטקסט הקדום והמעורפל למדי , והם נקראים על שם המחברים או האסכולה שלהם הם מיוחסים . 'מסורת דזואו" הוא כנראה העתיק שבהם , וייתכן שחובר זמן קצר לאחר מותו של קונפוציוס . זהו סיפור מאורעות מלא חיים המסתמך על רישומיהם של היסטוריונים מקומיים ודן באותה תקופה ש'דברי ימי האביב והסתיו' עוסק בה . שני הפירושים האחרים נכתבו קרוב לוודאי בתקופה מאוחרת יותר , והם מעניינים פחות מספרו של דזואו מן הבחינה הספרותית וההיסטורית כאחד . סגנונם קטכיסטי במידת מה והם מציגים שאלות ועונים עליהן כדי להבהיר את דבריו של קונפוציוס כביכול . אף על פי ששלושת ספרי הפירוש נחשבו לחיבורים קנוניים התעניינו

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר