מבוא על דת ועל אנטישמיות

עמוד:10

לפי גישה זו , לא הדת הנוצרית היא שהולידה את האנטישמיות , את שנאת ישראל ואף לא את האנטי יהדות . הן כבר פרחו בימי מנתו ( Manethos ) ועוד קודם לכן . אלא שהמפגש בין השתיים תאם להפליא את צרכיה של תקופה היסטורית ארוכה , שבה התהוותה אירופה הנוצרית ובה נולדה תרבות חדשה . יתר על כן : האנטישמיות אף הפכה עם הזמן לחלק אינטגרלי מתרבות זו והטביעה את חותמה על ההיסטוריה שלה . ודווקא משום שתרבות זו היתה תרבות דתית מיסודה , היא היתר . זקוקה לשנאת ישראל על מנת להגדיר ביתר בירור את ייחודה ואת אישיותה ; תרבות והשקפת עולם שהתחדדו והתעשרו תוך כדי התרחקות מן היסוד היהודי שבהן ותוך כדי עימות מתמיד עימו . נכון שפרםפקטיבה כזאת נראית חד צדדית , יודאוצנטרית ואף קריקטורלית , אך היא ננקטה רק כדי להדגיש את חשיבות היסוד האנטישמי שבתרבות אירופה הנוצרית , העממית והעילית כאחד , ולא על מנת לאמוד במדויק את משקלו הסגולי במערכת הגורמים והמרכיבים המהווים תרבות זו . עם הופעת הרפורמציה החלו כללי המשחק לכאורה להשתנות . אחדותה הנוצרית של אירופה נופצה לרסיסים עם החזרה למקורות , לכתבי הקודש ' ) הברית הישנה ' ו ' החדשה (' ול"אמונה בלבד " . ( Sola fide ) הדור הראשון של הרפורמטורים , עם לותר בראשם , ציפה בכיליון עיניים שהיהודים יקבלו עתה , ללא היסוס , את הנצרות הישנה החדשה המטוהרת והרוחנית . באכזבתם ובעיקר באכזבתו של לותר רואים היסטוריונים רבים את הסיבה העיקרית לאנטישמיות של לותר . והרי ידוע שיש כאלה המותחים קו ישיר המוביל מאנטישמיות זו לתורת הגזע הנאצית , להיטלר ולהשמדה ההמונית של היהודים . לקלוין ולבני דורו כבר לא היו ציפיות מוגזמות בדבר "חזרתם בתשובה" של היהודים והכרתם במשיחיותו של ישו . נכון שגם בתיאולוגיה הקלויניםטית "חזרתם בתשובה " של היהודים היא בגדר של אתגר עליון , בדיוק כמו בתיאולוגיה הקתולית . ההכרה בישו כמשיח היהודים על ידי היהודים היא ורק היא שתביא את הופעתו השנייה של ישו , 5 ראה למשל : יצחק הינמן ( עורך , ( האנטישמיות בעת העתיקה , באר שבע . 1973 Gavin J . Langmuir , History , Religion and Antisemitism , Berkeley 1990 ; id ., 6 Toward a Definitionof Antisemitism , Berkeley 1990 Reinhold Lewin , Luthers Stellung zu den Juden , Berlin 191 1 ( reprint Aalen 1973 ); J . Brosseder , Luthers Stellung zu den Juden in Spiegel seiner Interpreten , 1972 ; Bernd C . Sucher , Luthers Stellung zu den Juden . Eine Interpretation aus Germantistischen Sicht , Nieuwkoop 1977 ; Heiko A . Oberman , ; Wurzeln des Antisemitismus , Berlin 1981 תרגום אנגלי : The Rootsof Anti-Semitism in the Ageof Renaissance and Reformation , Philadelphia 1984 William M . McGovem , From Luther to Hitler , Cambridge 1941 ; Luther W . H . g Graig , Blood and Honor , San Jose 1987

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר