מבוא

עמוד:3

גם הספרות הרבנית בנושאים הללו מועטה , והיא אינה עומדת באמות מידה אקדמיות . המקור העיקרי - "הסולם , " מאת הרב אברהם מרדכי גוטליב - עוסק בביוגרפיה של הרב אשלג , בקשריו המסועפים ובקורפוס הספרותי שלו . הספרות האקדמית והרבנית המעטה שעסקה ברב אשלג ובמשנתו תידון בשער א . הספר הזה דן במשנת הרב אשלג מפרספקטיבה סינכרונית שהיא מעבר לזמן ולמקום . הוא אינו דן במשנהו מפרספקטיבה דיאכרונית היסטורית פילולוגית . ואולם מחקרים כאלה נחוצים מאוד . מן הראוי לערוך מחקרים אקדמיים מקיפים על התפתחות משנתו של הרב אשלג וההשפעות עליה ו י הן בתחום הטרמינולוגיה , הן בתחום עמדותיו בסוגיות קבליות שונות ; על מקומו של הרב אשלג בין מקובלי המאה ה ; 20 ועל מקומו בהתפתחות תורת הקבלה . אני מקווה שספר זה יעורר את סקרנותם של חוקרי קבלה ויעודד אותם להעמיק חקר בנושאים הללו . הרב אשלג הניח אחריו ספרות ענפה . כתביו החשובים הם "תלמוד עשר הספירות ; " " ספר עץ החיים ; " פירוש "הסולם" על "ספר הזהר" ו"זהר חדש ; " "ספר ההקדמות ; " " ספר פתיחה לחכמת הקבלה ; " ועוד . הספרים האלה , וכתבים אחרים , הם המקורות של המחקר הזה . כדי להכיר את מבנה המציאות הנבראת ואת סודותיה הכמוסים עלינו לזהות את מקורה . בהגותו של אשלג מכונה מקור המציאות הנאצלת והנבראת "מחשבת הבריאה . " הכינוי " מחשבת הבריאה , " המקביל לכינוי המקובל "אין סוף , " מתייחס למוצא הנבראים ולאחראי הבלעדי למוצאות אותם . מציאות ראשונית זו אינה עצמות האל , אלא גם היא עצמה נאצלת . נאצל ראשון זה , שעומד בראש הפירמידה הנבראת ( שתידון לאורך הספר , ( מכיל לנצח את כלל העולמות הרוחניים שהשתלשלו בזמן רוחני על בסיס סיבה ומסובב , וכן את המציאות הארצית על כל היבטיה הנוגעים לזמן ולמקום . לדברי הרב אשלג , מחשבת הבריאה היא מציאות ראשונית נאצלת שכוללת את המציאות הנבראת ויש לה שלושה קדקודים , שמכונים "ג מצבים . " מצב א הוא שלמות מוחלטת של המציאות הנבראת , שאוצרת בתוכה את מצב ב ואת מצב ג . מצב ב הוא עולם התיקון של האדם , והוא נמשך 6000 שנים . מצב ג הוא זמן הגאולה , ובו עתיד האדם לזכות בהטבה האלוהית . בחיבור הזה נעסוק בשני המצבים הראשונים . שני המצבים הללו הם הליבה של מחשבת הבריאה , ומצב ג - שהוא הגאולה - אמור להשתלשל מהם כפרי בשל בגמר התיקון . 7 גוטליב , הסולם . על המחקר הרבני ראו בשער א .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר