פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר מיכה יוסף ברדיצ ' בסקי כבש בסערה את מקומו בשדה הספרות וההגות העברית על סף המאה העשרים . הוויכוח שניהל עם אחד העם ותביעתו להרחיב את גבולותיה של התרבות הלאומית ולפתוח את שעריה כלפי חוץ ; סיפוריו החדשניים , שבהם עיצב את דיוקנו של גיבור הדור , הצעיר היהודי התלוש הניצב על פרשת דרכים ; תורת 'שינוי הערכים ' שלו , הקוראת להשתחררות מכבלי העבר ולטיפוחם של ערכי יופי וגבורת גוף כתחליף לרוחניות הגלותית המסורתית - כל אלה ועוד הציבו אותו במרכז תשומת הלב והפכו אותו למוקד של ויכוח בין חסידים מעריצים לבין מתנגדים נמרצים . יסודות אלה בכתיבתו הקצו לו ברבות הימים משבצת מוגדרת היטב במפת הפספס העשירה של סופרים , הוגים וזרמי מחשבה ויצירה בעידן צמיחתה של הלאומיות היהודית המודרנית . ברדיצ ' בסקי נחרת בזיכרון התרבותי בקווים עזים וברורים כמורד ניטשיאני , מקדש הכוח והיצריות , נביאה ומבשרה של העבריות החדשה ההולכת ומפציעה על חורבותיה של היהדות הישנה . זהו כמובן דיוקן חלקי וכוללני , פרי הצורך להתמודד עם מגבלותיו של הזיכרון הקיבוצי , המתקשה לאצור גוונים ודקויות , והכורח לסכם מפעלים רוחניים מורכבים בתוויות נוחות לקליטה , לסיווג ולשימור . אכן , אם מדובר באישיות רבת ניגודים כברדיצ ' בסקי , שההשתנות וההתחלפות המתמדת של דעות ושל תחומי עיסוק ומקורות השפעה היו נשמת אפה , יש בתיוגים מסוג זה משום החמצה של ממש . אין זה מקרה שהרגישים בבני זמנו ניצבו לפניו משתאים ונבוכים והתקשו לנסח את התרשמותם מן האיש ומיצירתו . נוכחותו של ברדיצ ' בסקי , ובעיקר חופש המחשבה הכמו אנרכי שלו , היו בעבורם כוח מתסיס ומלהיב , מעורר קסם ופורע מוסכמות אך גם מרתיע ומאיים , ועוררו בהם תגובות מורכבות , הן לחיוב הן לשלילה . התבוננות מקרוב במסכת הכתיבה העצומה שהותיר אחריו , וכן ברצף האירועים המרכיב את סיפור חייו , מגלה סבך של סתירות פנימיות . ברדיצ ' בסקי היה המורד הגדול במסורת הדורות היהודית אבל גם אחד הגדולים שבמתעדיה ובמנציחיה . הוא העמיד במרכז הגותו וסיפוריו את מושג החיים ואת פולחן הגופניות , בבחינת מימוש רגשי וארוטי של יצרים ראשוניים , אבל בפועל העךה את תשוקותיו אל

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר