להתקדם באופן אישי ולהתבולל על הנהגת ההקבצות בישראל

עמוד:122

הפרוגרסיבים - רובם ככולם לבנים ותיקים ומשכילים מבני המעמד הבינוני - פעלו רבות גם בתחום החינוך . הידוע מכל הוגי הדעות הפרוגרסיביים בתחום החינוך היה ג'ון דיואי . שמו נקשר ברפורמה הגדולה , שעיקרה היה המעבר מבית-הספר הטיפוסי של המאה , 19-ה שהיה מבוסס על הוראה נוקשה של חומר קאנוני לתלמידים פאסיביים שחובתם העיקרית היתה לשנן , לפעילות חינוכית שהעמידה את התלמיד / ה במרכז , הפכה את ההוראה לתהליך השתתפותי וחווייתי , והחדירה לתכנית הלימודים חומרים ונושאים רלבאנטיים לעולם הילד / ה , בעיקר מתוך העולם הפיסי והחברתי הסובב ( קרמין , . ( 1961 אלא שבמקביל לדיואי פעלו פרוגרסיבים אחרים , מוכרים פחות , אשר מיקדו את תשומת הלב בשאלות של ניהול וייעול , תוך שהם מנסים לאמץ תפיסות שפותחו באותן שנים במשרדים ובאולמות הייצור של הקורפורציות התעשייתיות הגדולות . כאמור , התנועה הפרוגרסיבית היתה זרם מחשבתי הטרוגני ביותר : לצד אנשים כמו ג'ון דיואי , שהיה סוציאליסט על-פי הגדרתו , נכללו בה אנשי עסקים , מנהלים של קרנות קפיטליסטיות ואנשי מימסד שדגלו ב"ממשל תקין" ( בולס וגינטיס , . ( 1976 : 181 אנשים אלה , שהיסטוריון החינוך האמריקאי טייאק מכנה אותם בשם "הפרוגרסיבים האדמיניסטרטיביים" administrative ) , ( progressives התבוננו בחרדה על בתי-הספר העירוניים , שהתקשו להכיל את המוני התלמידים החדשים , ואשר בהם ישבו זה לצד זה אמריקאים ותיקים לצד מהגרים חדשים שהתקשו בקרוא וכתוב באנגלית ולא היו מיודעים לתרבות האמריקאית . אחד הבולטים שבין " הפרוגרסיבים האדמיניסטרטיביים" היה אלווד קאברלי Ellwood ) , ( Cubberley שטען כי בתי-הספר העירוניים צריכים "להיגמל מן הרעיון הדמוקרטי עד קיצוניות לפיו כל בני האדם שווים , וכי החברה שלנו היא חברה ללא מעמדות . " קאברלי קרא להתאים את בתי-הספר למבנה החברתי - הבלתי-שוויוני - שהלך והתהווה בערים הגדולות ( מצוטט אצל טייאק , . ( 1974 = 188 קאברלי ושותפיו לדעה קראו , בשם טוהר המידות והמינהל התקין , להוציא את ניהול ענייני החינוך מוועדות החינוך השכונתיות או המחוזיות , שהיו מאויישות עד אז על-ידי אזרחים מן השורה , ולהעבירן לידי מומחים בעלי ידע בניהול . הללו גילו נכונות

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר