הקדמה

עמוד:יג

קבוצתיים , ( סוציולוגיים ומדיניים בהסבר ההתרחשות ההיסטורית . פוקס מאמץ דעה שהועלתה במחקר תוקידידס , ששיטתו היתה 'דטרמיניזם פיזי . ' שיטה זו מניחה שטבע האדם קבוע מעיקרו ונתון להשפעות של הסביבה י החברה , המדינה , המלחמה , האקלים , מחלות וכיו"ב , ואקציות מסוימות גוררות בהכרח ךאקציות מסוימות . גישה זו נתקלת בקושי גדול מכיוון שאין שום סימן שתוקידידס ראה בהיסטוריה מקצוע מציב חוקים ( נומותטי . ( יתר על כן , נראה שהדבקת ה'דטרמיניזם הפיזי' לתוקידידס סותרת את טענת פוקס עצמו בדבר היעדר שיטה דוגמטית כוללת ביצירתו . יש לציץ שדברי פוקס נכתבו לפני כחמישים שנה , והם מבטאים תפיסות שרווחו בעת כתיבתם . מאז קמו עוררין לחלק מהדעות האלה , ובייחוד לתפיסה הקווית הרואה בתוקידידס באופן חד משמעי את מי שהצעיד את ההיסטוריה צעד מכריע קדימה תוך כדי התנתקות מהרודוטוס . אלא שהניסיון של המחקר החדיש להגן על הרודוטוס מרחיק לכת ולפעמים עושה עוול לתוקידידס . קיבוץ של דעות וגישות שונות בכרך אחד חשוב לקוראים . יש בו משום אתגר לפנות לכתבי ההיסטוריונים העתיקים במישרין כדי לגבש דעה אישית . ממשיכו הכרונולוגי של תוקידידס היה , כאמור , כסנופון , שכתב יצירה על תולדות יוון מהמקום שנפסק בו ספרו של תוקידידס . הפרק על כסנופון בספר , גם הוא פרי עטו של אלכסנדר פוקס , אינו מוקדש ליצירה זו ' ) הלניקה , ( ' אלא לחיבור 'אנבסיס' ' ) מסע הרבבה , ( ' המתאר את מעורבותה של קבוצת שכירי חרב יוונים בניסיון הנפל של הנסיך הפרסי כורש בשלהי המאה החמישית לפסה"נ לתפוס את כס המלוכה מידי אחיו . לאחר נפילתו של כורש בקרב עלה בידי הפרסים לרצוח בעורמה את צמרת הפיקוד של היוונים , ואלה נותרו בלב לבה של האימפריה הפרסית בלי מפקדים , בלי אספקה ובלי מורי דרך . במצב הזה הם בחרו במפקדים חדשים , כאילו היו אזרחים בפוליס . עם אלה נמנה גם כסנופון , שהתמקד בחיבור זה בתלאות חבריו למסע בדרכם הארוכה אל החופש . חיבורו של כסנופון הניח את היסודות לסוגה חדשה בספרות היוונית ( ואחר כך גם בספרות הרומית ובספרויות אחרות ) — סוגת הזיכרונות של מצביאים ומדינאים . כבר אצל כסנופון יש לסוגה זו רבדים גאוגרפיים , אתנוגרפיים , סוציולוגיים ומדיניים בצד היסודות האוטוביוגרפיים . לחיבורו של כסנופון היתה משמעות היסטורית בחשיפת נקודות התורפה של האימפריה הפרסית . הוא חשף גם את יכולתם של היוונים להעתיק את מתכונות הארגון של הפוליס ואת הליכי קבלת ההחלטות שבה למסגרות צבאיות ולפעול מתוך משמעת עצמית כדי להיחלץ ממצב שנראה ללא מוצא . ועתה , מן המזרח הפרסי אל המערב היווני , אל דרום איטליה וסיציליה . באזור זה יצרו היוונים במושבותיהם תרבות מפוארת , שכללה גם את תחום ההיסטוריוגרפיה . זו שאבה השראה מארץ האם ואחר כך השפיעה עליה , זיקת גומלין שהתבטאה

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר