|
עמוד:ט
במאה החמישית לפסה"נ , עם התגבשות הדמוקרטיה באתונה ובערים מדינות אחרות . ניצחונן של הבחירה החופשית ושל החשיבה ההגיונית דחף אתונאים ויוונים אחרים להשוות בין מוסדות , חוקים ומשטרים למיניהם . כך היה החוק למושא של חקירה בתרבות היוונית , ואילו התפיסה היהודית , המעמידה את החוק מחוץ להיסטוריה ( או מעליה , ( הובילה לאדישות כלפיה . ההסבר של מומיליאנו מעניין ומעורר מחשבה וסימני שאלה . יש להניח שיהיו קוראים שישאלו את עצמם אם אין בו משום פישוט של מציאות מורכבת הרבה יותר . חלק מהתשובה לשאלה זו אפשר למצוא בפרק פרי עטו של אוסווין מרי , המציג סקירה ביקורתית כוללת של תולדות ההיסטוריוגרפיה היוונית , שחלקה כתובה מנקודת מבט אישית התרשמותית במובהק . כמו מומיליאנו , מרי פותח בגישה השוואתית , מציג את השוני החד בין ההיסטוריוגרפיה היוונית להיסטוריוגרפיה היהודית ומדגיש שזו היתה אנתרופוצנטרית , כלומר העמידה במרכז את האדם , וזו היתה תאוצנטרית , כלומר העמידה במרכז את האל — רצונו והקשר בינו ובין 'העם הנבחר . ' הצביון החילוני של ההיסטוריוגרפיה המערבית חב את חובו ליוונים 1 הם אלה שישחררו' את ההיסטוריה מהאלוהות . את הדיון בהיסטוריוגרפיה היוונית ממקד מרי בתקופה הקלסית ובהיסטוריונים המרכזיים שבה , אך הוא מציץ הצצה גם בהיסטוריונים מקומיים ובתקופה ההלניסטית . מרי מדגיש את פתיחותו של הרודוטוס ואת רוחב אופקיו , המתבטאים בהכללת נתונים גאוגרפיים , אנתרופולוגיים ואתנוגרפיים בתוך הנושא העיקרי של ההתנגשות בין תרבויות ( נתונים הנראים 'אקטואליים' מאוד . ( בניגוד להערכה העמוקה שהוא רוחש להרודוטוס , דבריו על תוקידידס מתמקדים בביקורת דווקא . עובדה מוזרה היא , קובע מרי , שמי שנחשב למייסד ההיסטוריוגרפיה המדעית בעצם פסל את האפשרות לשחזר את העבר שחזור ראוי לשמו , והעדיף להתמקד בהווה . מרי אמנם מדגיש את תרומת תוקידידס להתפתחות ההיסטוריוגרפיה הביקורתית , בייחוד מבחינת האטיולוגיה ההיסטורית , כלומר הגישה למערכת הסיבות והמניעים שמאחורי הפעילות האנושית , אבל הוא מצביע על מגרעות למכביר : מגמתיות , שתיקות מוזרות בסוגיות חשובות , הבאת ה'אמת' שלו בלא להותיר לקוראים אפשרות להשוואת גרסאות ( שלא כהרודוטוס , ( נטייה להגביל את הנושאים לפן הפוליטי והצבאי , נטייה להציג התפתחות קווית ולפשט תופעות מורכבות ( למשל בעניין מות פריקלס ועליית המנהיגים המכונים ' דמגוגים' בפוליטיקה האתונאית . ( בהערות האלה יש מן הצדק , אבל עשוי להיווצר חוסר איזון בהערכת מפעלו של תוקידידס ותרומתו הייחודית . מבחינה זו חשוב שהקוראים ישוו דברים אלה להערכות אחרות על תוקידידס המופיעות בהמשך הכרך הזה ובמקומות אחרים ( ובכללם , כמובן , דעותיו של אשרי בספר 'קניין לדורות , ' מאגנס , ירושלים תשס"ו . (
|
|