מבוא

מתוך:  > דאו דה צ'ינג > מבוא

עמוד:8

במערב , ואילו שמו של לאו-צה ידוע בדרך כלל רק בקרב החוג המצומצם של בעלי מקצוע . הפילוסופיה של לאו-צה מילאה תפקיד רב ערך בחיי הרוח של העם הסיני . ההמונים לא יכלו להסתפק במשנתם הדידאקטית היבשה של הקונפוציאנים , שעיקר תביעתם מן האדם - קיום מצוות כיבוד אב ואם ומילוי חובת הנתין הנאמן . בתנאים של משטר מלוכני חמור , חביב היה , כפי הנראה , על בני העם הסיני האנארכיזם של לאו-צה . ותורתו על דאו , שאין בכוח השכל להשיגו , תאמה יפה את שאיפתם של בני אדם מקדמת דנא לפענח את סודות ההוויה . מה ידוע לנו על לאו-צה אי-אלה ידיעות על אודות לאו-צה וספרו דאו דה ציינג מצויות בירשימות היסטוריות' שרשם ההיסטוריון הסיני הנודע סה מה צ'ין , בן המאה השנייה והראשונה לפסה"נ . מתוך רשימותיו של סה מה-ציין יוצא , כי לאו-צה , היינו 'מורה הדרך הקשיש ( הנכבד /( נולד במאה השישית לפסה"נ במחוז קו במדינת צ'ו ( חלקו המזרחי של מחוז חינאן של ימינו . ( שם משפחתו היה לי ושמו הפרטי - דאן . לאו צה שימש בתפקיד הארכיונאי הראשי בגנזך המלכותי של המלכים משושלת צ'ואו . סה מה צ'ין מתאר את פגישתו של לאו צה עם הוגה הדעות האחר של אותם הימים הרחוקים , עם קונג פו צה . כשהגיע קונג פו צה למדינת צ'ואו - כותב סה מה צ'ין - ביקר אצל לאו-צה ושאלו מה הם כללי התנהגותו של האדם . לאו-צה , ברמזו כנראה לתהילות שחלק קונג פו צה למושלים ה'אידיאליים' האגדיים שמשלו בימי קדם , ענה ואמר : 'האנשים ,

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר