פתח דבר

עמוד:10

בדת ( לטענתו , הוא היה מסוגל לנהל את טקס המיסה , ואין לי כל סיבה לפקפק בכך . ( לאחר מכן משך אותו עידן הפשיזם ובעיקר היבטיו האידאולוגיים והתרבותיים - דרכי המלך והדרכים הצדדיות של הלאומנות הקיצונית והחשיבה הגזענית באירופה של המאה העשרים . בתחום זה הוא כתב את מחקריו בני הקיימא ביותר . אבל לא איש כמותו יקפא על שמריו , וחקר הפשיזם הוביל אותו לתחומים אחרים , שאנשים מסוימים חשבו בשעתו כי אין הם ראויים להיסטוריונים מסורתיים , כמו הנציונליזציה של ההמונים , סימבוליזם פוליטי בזמננו , ולקראת סוף חייו , במידה גוברת והולכת , חקר הגבריות והמיניות . מדוע העדיף בשלב מאוחר יותר את הפשיזם על פני תולדות הרפורמציה באנגליה ? הוא הגיע כנראה למסקנה שעבודה כה רבה נעשתה בתחום ההיסטוריה של המאה השש עשרה עד שלא נותר לו די מקום להעלות לה תרומה של ממש משלו . תחום הפשיזם , לעומת זאת , עדיין לא נחקר בשיטתיות בסוף שנות החמישים ובתחילת שנות השישים . כפי שג'ורג' ניסח זאת בגיליון הראשון של Journal of Contemporary Historyn "במאה שבה אנו חיים הותירו שתי תנועות מהפכניות את חותמן באירופה : זו שצמחה מתוך המרקסיזם , והיא מעסיקה היסטוריונים ואנשי מדע המדינה זה עשורים רבים , והפשיזם , שהיא תנועה שהוזנחה . " אכן , כמה מן המחקרים הבסיסיים על נושא זה כבר פורסמו , אבל הם עסקו בעיקר בהיסטוריה פוליטית ומוסדית או במדיניות החוץ של הרייך השלישי . ג'ורג' התעניין בראש ובראשונה בתחום ההיסטוריה האינטלקטואלית , שאותה הוא פירש בדרך מאוד ליברלית ( וראליסטית לדעתי , ( תוך שהוא כולל במסגרת זו לא רק את הגדולים שבהוגי הדור אלא גם פופולריזטורים ותמהונים , שלכמה מהם נודעה השפעה לא קטנה בשעתו ; לא רק ספרות גבוהה אלא גם ספרות הבלים . הדעה המקובלת היום היא שאי אפשר להבין את הימין הקיצוני בגרמניה מבלי לתת את הדעת על מבשריו הכיתתיים ; תולה ( Thule ) וליבנפלס ( Liebenfels ) וההוגים הגזעניים המוקדמים , וכן סופרים עלומים , שנשכחו זה מכבר , אך השפעתם בשעתו לא הייתה מבוטלת כלל . בגרמניה הייתה תת תרבות פולקית שלמה שמעטים מחוץ לחוגים אלה התייחסו אליה אי פעם ברצינות , ויתרונו של ג'ורג' טמון בכך שהוא היה אחד הראשונים שעשה כן ובכך קידם רבות את התחום כולו . ואולם הייתה לכך , ללא ספק , גם סיבה פסיכולוגית . ג'ורג' חי , אחרי הכול , בתקופת הנאציזם והפשיזם האיטלקי . זה לא היה נושא מופשט , ככל

החברה ההיסטורית הישראלית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר