פתח דבר

עמוד:11

פתח דבר אחד ההבדלים המכריעים בין 'העולם החדש ' שהופיע כמציאות וכדימוי בשחר העידן המודרני באירופה , לבין העולם שקדם לו , הוא בשינוי הדרמטי שהתחולל במקומה של הדת בחיי האדם . 'העידן החילוני , ' כתב לאחרונה הפילוסוף צ ' רלס טיילור , נוצר במהלך של שינוי 'שמעביר אותנו מחברה שבה היה לחלוטין בלתי אפשרי שלא להאמין באלוהים , לחברה שבה אמונה דתית , אפילו בעבור המאמין האדוק ביותר , היא רק אפשרות אנושית אחת מני רבות ' . ' סיפור המתח שבין המבנה הדתי המסורתי של החברה והתרבות , ושלטונה החובק כול של הדת בחיי הפרט ובזירה הציבורית , לבין הכרסום בהם על ידי תהליכי החילון ( סקולריזציה , ( ותיאור תולדות מערכת היחסים הסבוכה שבין מחשבה והתנהגות חילונית לבין ריאקציה דתית פונדמנטליסטית - מגוללים את אחת מעלילות המפתח של המודרניזציה בכלל ושל המודרניזציה היהודית בפרט . החילון הוא גם אחד התהליכים ההיסטוריים המשמעותיים ביותר בתולדות היהודים מאז המאה ה 18 ועד ימינו . המרידה השקטה או הבוטה בנורמות הדתיות ובמשמעת האליטה הרבנית , והספקנות והמתירנות הדתית של יחידים ושל קבוצות , שינו לבלי הכר את מפת החברה והתרבות היהודית . שאיפות לשחרור ולחירות התנגשו עם תחושות החרדה של נאמני המסורת ; ההגדרה העצמית היהודית חדלה להיות מובנת מאליה , ופסקה מלהיבנות מלבני האמונות ואורחות החיים של 'תורה ומצוות' בלבד . מרגע היסטורי זה נפתחה מסכת ארוכה ומפותלת של חיפושי זהות 'חילונית ' או 'דתית' בגוונים ובטעמים שונים . ההבחנה שהלכה והתחדדה במהלך המאה ה 18 בין יהודי 'העולם הישן ' ליהודי ה ' עולם החדש , ' בין הרוב הגדול שומר המצוות , אליטת לומדי התלמוד והמקבלים על עצמם את ההנהגה הרבנית , לבין המיעוט המתבלט בהדרגה של היהודים 'החופשיים ' - שרטטה כבר בשלב מוקדם זה את גבולות הפילוג הפנימי , והעניקה לבני המחנות השונים זהות חדשה . זהות זו סימנה כל יחיד ותייגה את השקפת עולמו ואורחות חייו על פי מיקומו בקשת שבין אמונה לכפירה : מ'אדיקות ' בפרקטיקה הדתית עד מתירנות ואדישות כלפי קיום מצוות . הזהות הכתתית גיבשה את התודעה העצמית של בני כל קבוצה וחיזקה את ביטחונם העצמי באמונתם או בכפירתם , אך היא תפקדה גם כזהות לעומתית 1 ראו : C . Taylor , A Secular Age , p . 3

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר