|
עמוד:3
תהליכי ההיגוד של סיפורי עם ביצירת עגנון א . תנאי ההיגוד מבחינת מדע הפולקלור זיקת יצירתו של ש"י עגנון לאגדה ולסיפורי העם , שבעל פה ושבכתב , כבר זכתה לתשומת לבה של ספרות ההערכה הענפה שהוקדשה לה עוד מראשיתה ' . טיבם ומידת פירוטם של הדיונים הללו בסוגיה זו שונים , אך ניכרים בהם כמה כיווני בדיקה והתבוננות : מוטעמת בהם המשמעות האידאית של היצירה לנוכח פנייתו של עגנון אל הספרות היראית לרבדיה , נבדקת דרכו בעיצוב מוטיביקה עממית ומסורתית מבחינה אמנותית מודרנית , נחשפים המקורות העממיים , שבעל פה ושבדפוס , אשר שימשו אותו בעיצוב הסיפורים הללו . עם זאת , הוקדשה עד כה תשומת לב מועטת בלבד להוויה העממית החברתית המגולמת על ידי עגנון בזיקה לתהליך ההיגוד , המתרחש בתוך העדה הנזקקת לו באורח פעיל . עגנון עצמו אמנם הסתייג בהזדמנויות שונות , על דרך האירוניה וההיתול , ממדע הפולקלור המתבונן בכליו המשוכללים בחדרי ההוויה העממית העדתית וביצירותיה שבעל פה . אולם למעשה הוא גילה באורח אינטואיטיבי הבנה מהותית למתרחש בתהליכי ההיגוד , כגון התרקמותו הפומבית של מעשה הסיפור , תנאי המסירה שלו , דמויות המספרים , ארחות הקליטה של הסיפור והתגובה האקטואליסטית על המסופר . כל אותן בעיות , שעדיין לא הגיעו לכלל פתרונן המלא בחקר הסיפור העממי , מצטיירות למעשה מתוך יצירותיו של עגנון , ואם כי יש ביצירותיו מן העירוב שבין התבוננות במציאות להימשכות אחר הבדיון , הרי יותר משהתופעות הללו חשובות להבנת יצירתו הסיפורית של עגנון ועולמו הרוחני , יש כתיאורן כשהן לעצמן חומר מסייע חשוב לחוקר הסיפור העממי היהודי ולהבנת מקומו בחברה היהודית במזרח אירופה . ולא זו בלבד אלא שכמה מאבחנותיו האינטואיטיביות הקולעות של עגנון עשויות לשמש מסד למחקרים מדויקים יותר על פי המתודות המקובלות על מדע הפולקלור . נראה לנו שעגנון אכן כיוון שלא מדעת למסקנותיהם ולהגדרותיהם של כמה מחקרים , שנעשו בינתיים בתחום הסיפור העממי , ועניינם בעיקר בדרכי המסירה ובארחות הקליטה של הסיפור . כמו כל יוצר בלטריסטי 'יודע כול נודעת לו לעגנון עדיפות מסוימת באפשרות החדירה לעולם החוויות הסמוי , הקשור בקליטת מוטיביקה אגדית בנפש היחיד - אם בממד העממי המסורתי , ואם בנפש הגיבור הספרותי , המעוגן בחשיבה של העולם המודרני והמתרחק מאותה הוויה עממית מסורתית , המשמשת קרקע טבעית לצמיחת היצירה העממית . עגנון מגלם את תהליך ההיגוד מכוחו של הבדיון , הניזון מהסתכלויות ומזכרונות אותנטיים , מאותם מצבים היוליים בטהרתם ,
|
|