יעקב טלמון והדיאלקטיקה של המשיחיות החילונית

עמוד:יא

יעקב טלמון והדיאלקטיקה של המשיחיות החילונית דוד אוחנה כיצד זה תנועות מהפכניות , שביקשו לעצב מחדש את האדם , הובילו לשעבודו ? איך זה שתקווה לשחרור מוחלט ואתגר למימושן של תקוות נעלות הביאו לגילוי היפוכם מדוע חלומות נאורים על שוויון בני האדם נסתיימו במציאות עיוועים של גולגים וקסרקטינים ? באיזה אופן התגלגלו זרמים בתוך פילוסופיית הנאורות במאה ה והאידאולוגיות הפוליטיות של המאה ה 19 מאגרא רמה של רעיונות לבירא עמיקתא של המציאות במאה העשרים ? מהו ההסבר למכניזם של מצווה הבאה בעברה ? בבסיס חקירותיו ההיסטוריות של יעקב טלמון , שהיו ניסיון מתמשך לענות על הקושיות הללו , עמד ההסבר בדבר תשוקתו המשיחית החילונית של האדם המודרני שהתיימר לעצב במו ידיו הן את העולם הזה והן את העולם הבא בתוך העולם הזה . האידאולוגיות המהפכניות המודרניות תרגמו את המאוויים הדתיים הנושנים למושגים חילוניים ופוליטיים ; הדת חולנה והיתה להיסטוריה ; מלכות השמים נתחלפה במלכות האדם ; התשועה הטרנסצנדנטית הומרה בתשוקה פרומתאית . ביסודו של דבר , שאלה עקרונית אחת עמדה בתשתית מפעלו ההיסטוריוגרפי של טלמון , שאותה ניסח בספרו הראשון , "ראשיתה של הדמוקרטיה הטוטליטרית : " כיצד קרה שהמנטליות המשיחית , שהיתה הכוח המניע והפעיל של האידאולוגיות המהפכניות , "התגלגלה בתוך זמן קצר למסכת של כפיה וריכוזיות , " שהרי "קללה רובצת על כל אמונות גאולה מדיניות : מקום לידתן במאוויים של אצילות השרויים בלב האדם , אבל סופם להתנוון ולהיות כליה של עריצות . " הדיאלקטיקה המשיחית מוסיפה להטרידו גם בחלקה השני של הטרילוגיה , "המשיחיות המדינית : " "מדוע בסופו של דבר נהפכה היא [ המשיחיות הפוליטית ] תמיד מחזון של גאולה למלכודת ולעול של שיעבוד " ? בחלק השלישי והאחרון , "מיתוס האומה וחזון המהפכה , " שב טלמון וחושף את הצופן הדיאלקטי של המשיחיות : "יש איזה חוק שאי אפשר להימלט ממנו 1 יעקב טלמון , ראשיתה של הדמוקרטיה הטוטאליטרית , דביר , תל אביב תשט"ו , עמי . 233 2 יעקב טלמון , המשיחיות המדינית - השלב הרומנטי , עם עובד ודביר , תל אביב תשכ"ה , עמי . 2

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר