פרק ראשון תחנות־חיים ראשונות ותחילת המחלוקת

עמוד:7

וכמה מחשבות בענין זה , איך שיעלים עצמו מן העולם , ומהיכן תהי' פרנסתו . ולפעמים הי' לו מחשבות שיחזיר על הפתחים ואיש לא ידע ממנו' . אין ספק שזכרונות אלו , אם כי סופרו זמן מרובה לאחר מכן , אוטנטיים הם , ולא צמחו מתוך מערכת רעיונות על ההעלם של הצדיק שנתפתחו אצל ר' נחמן בפרק זמן מאוחר יותר . ברם הדעת נוטה לומר , כי העלאתם של הרהורים אלה לאחר זמן מסמנת מעין קיום המסגרת הכללית של הבי 1 גראפיה הטיפוסית של הצדיק . אם תקופת הסתר בפועל ממש לא היתה בחייו , הרי תקופה של הרהורים להסתר היתה . עדות מעניינת יש בידנו על כך , שמשחר נעוריו היה כבוש בו כוח של מנהיג וצדיק . ר' נתן מספר על התפרצות ספונטאנית אחת של אמירת תורה ברבים בגיל צעיר מאוד : 'וכמדומה ששמעתי שהי' אז בערך ח"י שנים' וזה סיפור המעשה : ' ומעשה שהי' במהליב כד הי , ' כי נתאכסן שם בבית איש נכבד אחד מהמקורבים להרב הקדוש דודו ר' ברוך ז"ל . והאיש הי' עשיר נכבד וקיבלו בכבוד גדול ועשה סעודה עבורו והיו שם עוד אנשים חשובים מהמקורבים להרב הנ"ל ונתנו לו [ דהיינו לרי נחמן ] יין לשתות . והוא ז"ל הי' סגור ולא הי' רגיל לומר תורה ברבים . אך אז בשעת משתה היין נתלהב לבו ופתח פיו וגילה לפניהם דברים נפלאים ונוראים ואנשים אשר היו שם ראו את המראה הזאת . המה ראו כן תמהו ונבהלו מאד' . ° אמירת התורה ברבים היא מסימני הנהגת צדיקות , ויש הנדל מעמדי חברתי בין שיחה ביחידות עם ידיד נעורים כר' שמעון על דרכי עבודת ה' ובין אמירת תורה ברבים . לאותו זמן לערך , או אפילו לתקופה קודמת במעט , מתייחסים דברי ר' נתן המתארים את הצד השני של תהליך הפיכתו של ר' נחמן לצדיק חסידי : ' והוא עדיין הי' יושב בכפר הנ"ל [ אוסאטין ] על שולחן חותנו בתוך כך התחילו קצת אנשים להתקרב אליו ' . .. המונח 'להתקרב' אל צדיק פלוני פירושו לקבל אותו כרבי . לא ארכו הימים באוסאטין והצעיר , שרגישותו נפגעה בהתנהגות אשתו השנייה של חמיו , נסתלק מעל שולחן חותנו , עזב את הכפר וקבע דירתו בעיר מדבידיבקה ( מעדוועדיווקע , ( בערך בשנת תקנ"ג . מתיאורו של ר' נתן , המטושטש במקצת — ואולי לא במקרה — יוצא , שאנשי היישובים הסמוכים , אולי אותם האנשים ' שהתחילו להתקרב אליו' מקודם , הם הם החוגים החברתיים שהמשיכו לשמש לו רקע ומשען . צדיקותו מקבלת אופי מוסדי על ידי תמיכה קבועה של אותם אנשי הכפרים ועל ידי נסיעות חסידים אליו מן הסביבה הקרובה . אולם כנגד זה ניתן ללמוד , שר' נחמן לא הצליח להשתלב בחיי העיר עצמה . ר' נתן מזכיר מחלוקת 4 חיי מוהר"ן , ח"א , מקום ישיבתו ונסיעותיו , סי' ח . 5 שם , סי' ה . ר' נתן מציין , כי יציאה זו מגדרו אירעה לו לר' נחמן אחרי פטירת חמותו , בזמן שחותנו נשא אשה שנייה ור' נחמן הצעיר היה עדיין סמוך על שולחן חותנו . 6 שם , מקום לידתו , סי' ג . 7 שם , שם , סימן ב .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר