מכתבים

עמוד:3

מכתבים על ג'ורג ' שטיינר לעורכים , קראתי את מאמרו המתוחכם של אסף שגיב " ) הבעיה היהודית של ג ' ורג ' שטיינר , " תכלת , 12 אביב התשס"ב , ( 2002 / הדן , בין היתר , בצירוף שעושה ג'ורג ' שטיינר בין אוניברסליות המבוססת על האידיאל הרציונלי של הנאורות ובין הגאווה שהוא חש בהשתייכותו לעם שתרם להתפתחותו של אידיאל זה . שגיב מוטרד במיוחד מדברי ההאשמה נגד היהודים ששטיינר שם בפיו של היטלר בספרו העברתן של א"ה לסן קריסט 1 בל . בדומה לשגיב טענתי גם אני במאמריי כי אפשר רק להתפלא על הדגש שמעניק שטיינר לנאומו של היטלר , שבו הוא תולה את מקור השנאה הגזענית של הנאצים בדוקטרינה המקראית של העם הנבחר . קשה שלא לתמוה על הטקסט של שטיינר , במיוחד לאור "הביקורת הקשה שלו על [ הסופר הצרפתי ] פרדינאנד סלין ... [ ו ] על הפיקציה הגזענית המהדהדת בכתבי הפרוזה הגזענית של הסופר . " הגזענות הקיצונית של סלין , טוען שטיינר , פוגעת באסתטיקה של יצירתו . עלינו לתהות , אם כן , האם גם שטיינר אינו פוגע , באופן פטלי , ביצירתו שלו . אד » ת וישוגרוד ניו יורק לעורכים , חבל שג ' ורג ' שטיינר לא הגיב לביקורת המפורטת וחדת ההבחנה של אסף שגיב על עבודתו והסתפק רק בתגובה קצרצרה ( תכלת , 15 סתיו התשס " ד . ( 2003 / אותה ביקורת העלתה כמה שאלות חשובות - שנותרו פתוחות - באשר לעמדתו המוסרית של שטיינר בנוגע ליהודים ולנאצים . במובן מסוים היה מכתבו של שטיינר מעודד . כאשר שוחחתי איתו לפני שנים אחדות בירושלים , אמר לי בלי כחל וסרק ובנימה נבואית כי "אתם [ הישראלים ] לא תישארו כאן . " היום הוא כותב ש " כדי לשרוד חייבת ישראל להשתמש בעינויים ובהשפלה שיטתית של שכניה ואויביה . " שמחתי לשמוע שכעת ההישרדות אפשרית . שטיינר מודה כי פעולותיה של ישראל חיוניות להגנתה העצמית . הוא מקווה , בלי ספק , שדבר זה יגרום לרפי הרוח שבינינו להצטער על קיומה של המדינה . אולי הוא מקווה שכל העמים יצטערו על קיומן של מדינותיהם , שהרי הוא מודה שהשימוש בכוח לצורכי הישרדות הוא עניין שכיח למדי . "במשך אלפיים שנה לא היינו בעמדה שאפשרה לנו לענות בן אנוש אחר . בכך התבטאו אצילותנו ושליחותנו הייחודיות . " עמים אחרים עשו זאת כל הזמן . שטיינר יודע היטב שישראל של ימינו אינה גרועה מכל מדינה אחרת .

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר