מחשבות על ההתהוות הבלתי מודעת של הזהות

עמוד:13

טן השכבה הזאת רואה את עצמה כשמאל , אבל כדי להתגונן , כדי לא להצטרך להתעניין , במקום השקפה פוליטית ממשית המבוססת על ידיעת הפרטים , התפתחה איזו פסיאודו עמדה , שהיא נוסחה כללית המטפלת בכל המקרים . צריך להיות באופן כללי בעד החזרת שטחים תמורת שלום , ללכת להפגנה של ' שלום עכשיו' פעם ב ,... לשנוא את הסחטנות החרדית ואת הכפייה הדתית ... לתמוך במיחזור , ולהיות ' מודע' לשאלת איכות הסביבה ולאיידס . אם אתה מצויד בכל אלה , אתה מרגיש שאתה בצד הנכון ואתה פטור מלדעת מה בדיוק קורה במכלאות , במחנות הפליטים , במחנות הצבא , בפרקליטות הצבאית , בקריית ארבע , באופקים ובמגדל העמק " ( שם , עמ ' . ( 41 כך התלכדו קלישאות חדשות לסוג של פוזה חובקת כול שאינה מאפשרת התבוננות מעמיקה של הצעירים בפרטי המציאות . בהיותם מנותקים אין באפשרותם להשפיע . הם הופכים לקורבנות של הנתק של עצמם . פוזה לא מחייבת זו , המבטאה חוסר מעורבות אמיתית עם החברה , היא תוצאה של טראומה , ומשמשת לצורך בריחה לסוג של בועה מנחמת . הפגנות השמאל מהוות גם מקום שבו ניתן לחוש בנרקיסיזם החברתי ולהתלכד לשעה קלה עם בני דמותך החושבים כמוך . ניסיתי לנתח את זהות הצבר כפי שחוויתי אותה , ולהתייחס באמצעות הדברים של גדי טאוב לדורות הבאים , שנותרו עם הפוזה ללא התוכן . אכן , כיום המושג מולדת ירד מגדולתו והמושג צבר הוא כבר די ארכאי . בימינו אלה נוצרות השתייכויות חברתיות שאינן קשורות בהיסטוריה משותפת ושאין בהן גיבורים או מנהיגים . כוונתי לקהילות המקוונות הווירטואליות , המהוות סוג של שחזור של מיתוס מגדל בבל . באופן פרדוכסלי טכנולוגיות המידע המפותחות החזירו אותי לסיפור בבל . מיתוס בבל הוא מיתוס יוצא דופן . בניגוד למיתוסים רבים אחרים לא מופיע בו גיבור אדיפלי , אין בו סיפור אישי ביוגרפי . מופיעה הקבוצה , והיא אנונימית , ללא דמות אחת מובילה . גיבור הסיפור הוא הקבוצה . הקבוצה שרצתה לבנות מגדל שראשו בשמיים , נענשת בבליל שפות ונפוצה לכל עבר . ביון מציין כי מכאן שאב את הרעיון שלו בדבר "ההתקפה על החיבורים" ( התקפות הרסניות כלפי כל מה שנחשב כממלא פונקציה של חיבור אובייקט אחד לאחר - ביון , . ( 2003 דרך מיתוס זה מבחין ביון גם בין קטסטרופה לבין שינוי קטסטרופי . קטסטרופה היא סופנית ; בשינוי קטסטרופי יש יסודות הנראים ונחווים כקטסטרופה אך למעשה הם מביאים לצמיחה מחודשת ולשינוי חיובי . התמוטטות המגדל נראית כקטסטרופה , אך היא דוחפת לגילוי השונויות ולמפץ שבעקבותיו נוצרו שפות שונות ותרבויות שונות . התמוטטות המגדל העשירה את האנושות ואפשרה מרחבים שלא היו במגדל האחיד , הליניארי והמצומצם . גם לפי הפירוש של קאסוטו המטרה בבניית המגדל הייתה , כפי שאמרו בוניו , " פן נפוץ על פני כל . "הארץ כלומר , הם רצו להישאר יחד כקבוצה מאוחדת ולא להתפזר , ולכן הם בנו מגדל גבוה ככל שיכלו , אשר סביבו קל להתרכז . בכך נעוץ חטאם - מפני שאלוהים ציווה את בני האדם "פרו ורבו ומלאו את הארץ ;" ועל התעקשותם להישאר יחד ולא להתפצל הם נענשים עונש שאינו חד משמעי . הם אינם נספים כמו במבול , אלא רק נאלצים לעצור את יוזמתם ולהתפזר . הפיזור מביא לריבוי ולגיוון , שבפרפקטיבה של העידן שלנו הם היפוכו של הפאשיזם . הקהילות המקוונות נראות כמו ואריאציה פוסט מודרנית של סיפור בבל לאחר התפרקות הקבוצה האחידה . כל קהילה בוחרת את השפה ואת העגה שלה ; בכל קהילה יש פורומים של שיחות וירטואליות בהתאם לעניין משותף . המכנה המשותף לחברי הקהילה הוא בעיה משותפת ; הזהות נקבעת פה לפי שייכות להיבט מרכזי אחד . חברי הקהילה אנונימיים , הם מופיעים עם קוד כלשהו שאינו אומר דבר על זהותם . הזהות האישית אינה חשובה , החשוב הוא ההקשר המאחד . מדובר באחים לצרה המנסים לעזור זה לזה ולנחם זה את זה . כך נמצא אין סוף נושאים המחברים בני אדם מכל קצווי תבל . נוצרת תרבות שבה הפרט כפרט אינו מוכר ואינו חשוב . הפרט מופיע כמייצג היבט שכל חברי הקהילה עסוקים

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר