|
עמוד:11
הרגשתי תחושה פיזית של בחילה כשראיתי אותן . שנאתי לראות את כל הפנים הפרברטיות האלה של הגזע הנחות . אל תכעסי עלי , לשנוא יהודים זו הייתה חובתו של כל מי שהשתייך ל . " 8 . 8 . החברה הנאצית שפעלה לפי פרדיגמה קיצונית שיבשה את יצר החיים . דרך התבוננות בתהליכים שהתפתחו בחברה פאשיסטית אפשר לחוש את עוצמת הלחץ שכל חברה מפעילה על אזרחיה - לחץ העלול לגרום להתעלמות מהאינטואיציה ולאובדן השכל הישר . לזוג גבלס - שר התעמולה הנאצי ואשתו - היו שישה ילדים . כאשר הצבא האדום נכנס לברלין , ומיד לאחר שהיטלר התאבד , נתנו בני הזוג גבלס לששת ילדיהם שיקוי מהול בציאניד . ששת הילדים מתו , ואז התאבדו בני הזוג . האהבה העיוורת למנהיג והערצת האידיאולוגיה חסמו את האינסטינקט האימהי . הגברת גבלס לא רצתה שילדיה יחיו בעולם שאינו ארי טהור . אריך פרום ( Fromm , 1956 ) לא נזקק לדוגמאות קיצוניות על מנת להבהיר סכנות מסוג כזה . הוא מגדיר לאומנות ופטריוטיזם כתופעות שאין בהן באמת אהבת הלאום ואהבת המולדת . ברגע שהאומה ניצבת מעל ההומאניות ומעל עקרונות של אמת וצדק , ברגע שהאומה משתמשת בכוח אלים כלפי אומה אחרת , אין פה אהבה . לדבריו , אהבת האומה שחסרה בה אהבת האדם באשר הוא , איננה אהבה אלא עבודת אלילים . אם נצא מנקודת מוצא זו של אריך פרום , נוכל להרחיק לכת ולומר שלא רק אהבת האדם באופן כללי נפגעת במצבים אלה , אלא גם אהבת העצמי והשמירה של האדם על חייו ועל זכותו לחיים . כשהאידיאולוגיה קיצונית מאוד היא גוברת על האינסטינקטים הטבעיים של היחיד . תופעה זו מנוצלת היטב על ידי אותם אידיאולוגים השולחים מחבלים להתאבד . כאשר הנפש לכודה בתוך חשיבה פאנאטית חד ממדית , אינסטינקט המוות גובר על אינסטינקט החיים . ספק אם המחבל חדור אמונה בחיים שלאחר המוות . נראה שהוא חדור במשאלות של ארגון הטרור , כשהוא שואף לרצות את שולחיו . הצעירים הללו הם קורבנות של אובדן העצמי והתמזגותו עם הקבוצה . המחבל המתאבד הוא דוגמה קיצונית למי שגבולות העצמי שלו נפרצו לחלוטין והתמזגו עם הארגון . וודי אלן היטיב לתאר תופעות אלה בסרטו "זליג . " זו קומדיה שהיא למעשה סאטירה חברתית חריפה . זליג הוא איש זיקית . הוא מתמזג עם סביבתו והופך להיות העתק של האנשים שעמם הוא מדבר ברגע נתון . צורתו מיטשטשת עד שהוא נבלע בתוך הנוף האנושי שבו הוא נמצא . תחת היפנוזה הוא מספר שכך הוא מרגיש בטוח . זליג הוא סוג של משל על הצורך החזק להשתייך ולהיות חלק מקבוצה , עד לאובדן הזהות . זליג הופך לכוכב תקשורת , לסלבריטי . נוצרת סביבו היסטריה המונית . באופן פרדוכסלי הוא הופך לדמות הבולטת ביותר בחדשות ומקבל כותרות ראשיות . דדך ניסיונו להיות אף אחד הוא נעשה מיוחד וייחודי . ההמונים הבאים להציץ עליו כעל תופעה חריגה הופכים בעצמם להמוני זליגים חסרי פנים וחסרי זהות אישית . הם נבלעים בקבוצה הסוגדת לתופעה שהיא המחלה שלה עצמה . ההמון הרודף אחרי כוכבים הופך בעצמו לחסר זהות ולחולה במחלה של ההתמזגות בקבוצה עד אובדן העצמי . על הזהות הישראלית ברצוני להתייחס להתהוות הבלתי מודעת של הזהות של בני דורי , הצברים ילידי שנות החמישים , אשר נולדו למציאות חברתית של התהוות מדינה - מדינה אשר קמה בזכות נחישות ואמונה . בתוך אותה התהוות יפיפייה ומרגשת של מדינה לעם היהודי , נשללה זכותו של עם אחר . אך בצעירותנו עובדה זו הוכחשה , ונדרשנו להקריב את חיינו במלחמות שנקראו בשם "מלחמות אין . "ברירה האמונה הייתה
|
צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני
|