|
עמוד:11
א . קול קורא אל החברה האנושית נרמזה לנו דעתו של דאנטי עצמו על מסתו הפוליטית' הימ 1 . 'נארכיה דאנטי פותח את מסתו בטענה , שבא לחקול את האמת בנושא שהכול זנחו אותו , אף על פי שהדיון בו הוא לתועלתו של עולם . לדברי עצמו ראוי הוא לזר דפנה בתורת ראשון לחוקרים 2 שנחלץ ויצא למערכה זו וניצח בה . הנושא שהכול זנחו הוא : רעיון המונארכיה העולמית . ברעיון זה נתכוון דאנטי לשלטון עולמי יחיד , שאינו נתון למרותם של יורשי כסאו של פטרוס . בעצם הצבת הנושא לעיון מקיף ורציני מגלה דאנטי מידה יתירה של אידיאליזם ואופטימיזם . רק מתוך אידיאליזם מסוגל היה דאנטי להתמרד במציאות הסובבת אותו , כשהכנסייה שקועה ביוון גזל ועוול , והקיסרות—חזונו—נתונה בשפל המדרגה של תככים ואין אונים . וכמו כל אידיאליסטן האמין , שהשכל הישר ינצח ושמפעלו העיוני , המופשט , ייתן פירות מוחשיים , אולי עוד בדורו שלו , או בעתיד שאינו רחוק . 3 מסתו של דאנטי יש לראות בה קול קורא אל החברה האנושית המאורגנת לעשות לשכלול אירגונה , לתת לקיסר את אשר לקיסר , ופירושו של דבר—לתת לו את מלוא הריבונות של השלטון החילוני . עולמו של הקב"ה יש לו תכלית , ותכליתוטובת האנושות . אין טובה אנושית בלא שלום עולמי , ואין שלום עולמי בלא מלכות 1 בפתח דברי הנני בא למלא חובה חביבה עלי ביותר — להודות לפרופ' חירם פרי , שעודדני להכיר את הישגי ספרויות ימי הבינייט , ובאהבתו הגדולה לדאנטי ובדעתו את ענייני בשאלות משטר ומדינה המריצני ללמוד את דעותיו המדיניות של דאנטי . 2 ראשונות זו היא גם בתחום הדיון בלשון העם , וכן הוא מציין בפתיחת De Vulgari : Eloquentia 'הואיל ולא היה איש לפנינו שידון בתורת הלשון העממית , שאותה גילינו / ... 3 שהרי עצם האמת על המונארכיה העולמית — לדבריו — 'שכרה בצדה , 'לאלתר עי' ' . 1 , 1 , 'מונארכיה דאנטי ומסתו הפוליטית *
|
|