יונתן גרוסמן מכפרת המשכן אל כפרת הגבולין (ויקרא כ"ג, כו-לב)

עמוד:13

באופן כיאסטי , ולעיצוב זה השלכה רבה על הנושא הנידון : א . & ךבעשור לח י רש השביעי n-rri יום הכפרים הוא . ב . מקרא קדש יהיה לכם וענילגם את נפשתי ? ם והקרבתם אשה . 'לה לא כי ג . וכל מלאכה תעשו בעצם היום הזה יום כפרים הוא לכפר ' ' 7 r ^ fffx / אליה יכם . ד . כי כל הן-פש $$ רל'א / 7 . 7 . 1 / 7 בע ? ם היום הזה ונכרתה מעמיה . ד . 1 וכל הנפש * שרתע & ה כל מלאכה בעצם היום הזה והאבדתי את הנפש ההוא מקרב עמה . ג . 1 כל מלאכה לא תעשו חקת עולם לד ' ר ' תי 3 םבכ יל משבתיכם , ב . \ י שבת שבתון הוא לכם ועניתם את נפשתיכם . א . 1 בתשעה לחדש בערב מערב עד ערב תשבתו שבתכם . ההקבלה בין שתי המחציות בולטת לעין . היחידה פותחת וחותמת בהגדרת הזמן המקודש ( א-א . ( 1 באזכור כפול זה , של תאריך החג , מתייחד מועד זה על פני שאר המועדות המופיעים ברשימה , בהם נזכר התאריך רק בפתיחת הציווי על החג , והכתוב אינו חוזר שוב על התאריך . ייתכן שתופעה ייחודית זו קשורה להפתעה שבעצם תאריך החג - י' בתשרי . את היום העשירי בחודש איננו מכירים כיום המיוחד לקדושה ולמועד ( בניגוד לראש החודש ולט"ו בחודש שבו הלבנה במילואה , ( וייתכן שבשל חריגה זו . 6 יש לציין , שגם בסיום פרק ט"ז , מזכיר הכתוב את כפרת העם כמגמה בפני עצמה של החג , וגם שם הדברים מובאים במבנה קונצנטרי ( פס' כט-לא : ( א . "והיתה לכם לחקת עולם ב . בחדש השביעי בעשור לחדש תענו את נפשתיכם ג . וכל מלאכה לא תעשו האזרח והגר הגר בתוככם . ד . כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני הי תטהרו . ג . 1 שבת שבתון היא לכם ב . 1 ועניתם את נפשתיכם א . 1 חקת . "עולם . 7 מילגרום טען לקיומם של מבנים כיאסטיים נוספים ביחידת המועדות : בציווי על השבת ובציווי על ספירת העומר . ראה : J . Milgrom , Leviticus 23-27 , Anchor Bible , New York 2001 , pp . . 1952-1997 לגבי הציווי על יום הכיפורים ראה שם , עמ' . 2020 דיון במבנה הכיאסטי הנידון ימצא הקורא כבר אצל : A . Di Marco , 'Der Chiasmus in der Bible ' , Lilnguistica Biblica 36 , 1975 , p . 41 ; י' אבישור , ויקרא , עולם התנ"ך , תל אביב , 1993 עמ' . 168 . 8 ייתכן שהציווי לקחת את השה במצרים בי' בניסן ( שמות י"ב , ג , ( קשור בבשורת שחרור העבדים בי' בתשרי של שנת היובל ( ויקרא כ"ה , ט-י , ( שמתרחש כל חמישים שנה .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר