מבוא יישוב המקרא על פי פשוטו

עמוד:8

השמות האלוהיים שבשני הפרקים הראשונים של התורה , שפרקים אלה תלויים 2 בשתי מידות אלוהיות שונות . הפרק הראשון , הנוקט רק את שם אלהים , מתאר את בריאת העולם על פי מידת הדין ; ואילו הפרק השני , הנוקט תמיד את שם 3 הויה , מתאר את בריאת העולם על פי מידת הרחמים . בכך כבר הוסברה כפילות הסיפור על בריאת העולם . וגם הסתירות שבין שני הסיפורים האלה שוב אין בהן כדי להתמיה . שהרי מידת הדין ומידת הרחמים הן שתי מידות סותרות - וסימנך : אין מרחמים בדין - ולפיכך גם המאורעות התלויים בשתי המידות האלה צריכים להיות שונים ואף סותרים זה לזה . משום כך נאמר בפרק הראשון , שהדשאים והעצים עלו לפני בריאת האדם ואיש ואישה נבראו כאחד - ואילו בפרק השני נאמר , שהאדם נוצר לפני צמיחת העשבים והעצים והאיש נוצר לפני האישה . ומסתבר שהסדר של הפרק הראשון הוא הסדר המתאים למידת שם אלהים , ואילו הסדר של הפרק השני הוא הסדר המתאים למידת שם הויה . עצם העובדה ששתי מידות אלוהיות סותרות זו לזו איננה צריכה להפתיע , שהרי היא תוצאה ישירה של אחדות ה . ' שכן אחדות ה' איננה שוללת את ריבוי מידותיו , אלא היפוכו של הדבר : ריבוי מידותיו הסותרות של ה' הוא המבחן העיקרי של אחדות . 'ה כי ה' הוא אחד , ובעצם אחדותו הוא כולל את כל הניגודים ואת כל הסתירות שבעולם . הוא יוצר אור ובורא חושך , עושה שלום ובורא רע , הוא מרחם על בריותיו וגם מעמיד אותן בדין , הוא ממית ומחיה , מוחץ ורופא , מכה וחובש . 4 חכמים ביטאו משמעות זו של אחדות ה ' במדרשם לתחילת עשרת הדיברות : אנכי ה' אלהיך למה נאמר ? לפי שנגלה על הים כגיבור עושה מלחמות ... נגלה על הר סיני כזקן מלא רחמים ... וכשנגאלו מה הוא אומר וכעצם השמים לטוהר ... שלא ליתן פתחון פה לאומות העולם לומר שתי רשויות הן אלא אנכי ה' אלהיך אני במצרים אני על הים אני בסיני אני לשעבר אני לעתיד לבוא אני לעולם הזה אני לעולם הבא . . 2 ראה רש " י לבראשית אי , א ד'ה "ברא , "אלהים על פי בראשית רבה פרשה יב טו , מהד ' תיאודור-אלבק עמ ' 2 ו . 113-1 . 3 שם אלהים שצורף שם לשם הוי " ה בא רק לבטא את שיתוף שם הוי"ה של הפרק הזה לשם אלהים של הפרק הקודם . . 4 מכילתא דרבי ישמעאל מסכתא דבחדש יתרו פרשה ה , מהד ' הורוויץ-רבין עמ' . 220-219

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר