|
עמוד:376
בחברון , בישר מיכאל את שרה , ורפאל ריפא את אברהם . וגבריאל הלך משם לסדום כדי להשחית את העיר ; ואילו מיכאל נלווה אליו כדי להציל את לוט . נמצא , שהתלמוד חולק על המדרש לעניין הכלל שאין מלאך אחד עושה שתי שליחויות . אולם ברור שעיקרו של הכלל מקובל גם על התלמוד . אלא שהתלמוד סבור שהכלל אמרר רק בשתי שליחויות הנעשות כאחת במקום אחד , ולא בשתי שליחויות הנעשות זו אחר זו בשני מקומות . משום כך יכול היה מיכאל לבשר את שרה בחברון - ולהציל אחר כך את לוט בסדום . אולם אחרי שכבר עשה שליחות אחת בכל אחת משתי הערים האלה , שוב לא היה יכול לעשות שם שליחות נוספת ; אלא היה צורך לשלוח את רפאל כדי לרפא את אברהם בחברון ; והיה צורך לשלוח את גבריאל כדי להשחית את סדום . פירוש זה של שיטת התלמוד עולה מתוך דברי התוספות שם ו אלא שעדיין השיטה טעונה הסבר . שהרי לפי זה די היה בשני מלאכים בלבד : מיכאל יבשר את שרה בחברון ויציל אחר כך את לוט בסדום ; ואילו רפאל ירפא את אברהם בחברון וישחית אחר כך את סדום . בדרך זו היה כל אחד משני המלאכים האלה עושה שתי שליחויות בשתי ערים שונות - אחת בחברון ואחת בסדום - ושוב לא היה צורך במלאך שלישי . משום כך נראה , שיש להסביר כך את חלוקת תפקידי המלאכים לשיטת התלמוד : השחתת סדום הייתה טעונה מלאך לעצמו ; שהרי זו היא שליחות של דין ושאר כל השליחויות הן שליחויות של רחמים , ואין מלאך של חסד יכול להיות גם מלאך של חבלה . ואילו שלוש השליחויות האחרות היו טעונות שני מלאכים נוספים : שני מלאכים פעלו בחברון , שהרי אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות בעיר אחת . ואחד מהם עבר אחר כך לסדום ועשה שם שליחות נוספת . ונמצאנו למדים מכל זה , שהמדרש והתלמוד חולקים כאן בשתי מחלוקות התלויות זו בזו . לדעת המדרש הוטלו על שלושת המלאכים האלה רק שלוש שליחויות ; ולפיכך נאלץ המדרש לומר שאין מלאך אחד עושה קזתי שליחויות כל עיקר . כנגד זה לדעת התלמוד הוטלו על שלושת המלאכים האלה ארבע שליחויות ; ולפיכך נאלץ התלמוד לומר שהכלל שאין מלאך אחד עושה שתי שליחויות אמור רק בשתי שליחויות הנעשות בעיר אחת - או בשתי שליחויות שאחת מהן היא של דין ואחת היא של רחמים . אולם בכך עדיין לא נתיישבו כל השאלות המתעוררות בקשר לשליחויות אלה ; שכן חלוקת ארבעת התפקידים בין שלושת המלאכים עודנה טעונה הסבר לדעת התלמוד . . 4 השאלה על כך ששני מלאכים היו מספיקים לארבע השליחויות , שאלה כבר ר"א מזרחי בפירושו לפסוק ב , סוף ד"ה ורפאל שריפא את אברהם הלך משם להציל את לוט . וראה על השאלה הזאת גם חידושי אגדות למהרש"א בבא מציעא שם , ד"ה דאתא מיכאל לשזביה ללוט .
|
|