|
עמוד:13
על פי הדברים האלה שוב אין אנחנו יכולים לתמוה על שיש בתורה מקראות רבים המכחישים זה את זה . ולא עוד , אלא מלכתחילה היינו יכולים לצפות לסתירות בין המקראות . וכל הסתירות האלה אינן טעונות יישוב וגם אינן ניתנות ליישוב ; שהרי הן נובעות מן הסתירות שבין מידותיו של , 'ה והסתירות האלה אינן אלא הביטוי העליון של אחדות . 'ה אולם אף על פי שאין בידינו ליישב את הסתירות האלה , חובה עלינו להבין את משמעותן . שהרי שני המקראות הסותרים מבטאים שני רעיונות שמקורם במידותיו של , 'ה ועלינו לעמוד על טיבו של כל אחד משני הרעיונות האלה ולהגדיר את ההבדל שבינו ובין חברו . וגם בעניין זה יכולים אנחנו ללמוד מתורתם של חכמי ישראל . שכבר גילו חכמי הסוד , שאלהימ הוא בגימטריה הטבע . ולמדנו מכאן , שהעולם שנברא במידת שם אלהים הוא עולם הטבע , ואילו העולם שנברא במידת שם הוי"ה הוא עולם ההתגלות . ועל פי זה כבר מובנים ההבדלים שבין שני סיפורי הבריאה . העולם שנברא בשם אלהים נמסר לשלטון חוקי הטבע ; ודבר זה צריך לבוא לידי ביטוי כבר בשעת בריאתו . משום כך צמיחת הדשא קודמת לבריאת בעלי החיים , ובריאת בעלי החיים קודמת לבריאת האדם : שהרי זה היה צריך להיות סדר התהוות היצורים האלה אילו התפתחו מאליהם על פי חוקי הטבע . כמו כן הרי זה מובן שאיש ואישה נבראו כאחד . שהרי הטבע דואג רק לקיום כל היצורים ו ! וקיום המין האנושי תלוי בשותפות שבין איש ואישה . כנגד זה העולם שנברא בשם הוי"ה הוא העולם שה' מתגלה בו , וה' בעצמו מנהיג אותו כרצונו . זה הוא עולם שיש לו משמעות , והוא נברא כדי שה' ישמח בו במעשיו , ולפיכך מעולם לא נמסר במוחלט לשלטון חוקי הטבע העיוור . בהתאם לכך יצירת האדם קדמה כאן ליצירת הצמחים ובעלי החיים ; שהרי אין חפץ לה' בכל ברואי עולם אלא באדם בלבד . כמו כן הרי זה מובן שהאיש נברא לפני האישה . שכן בעולם זה לא באה האישה רק כדי להבטיח את קיום המין האנושי ; אלא האישה נבראה כדי שהאיש ישמח בה ויאהבנה כגופו וימצא בה עזר בחיים . ודבר זה לא יושג , אלא אם כן סבל תחילה מהבדידות וראה שהוא שרוי בלא טובה ובלא ברכה ; וכאשר יראה אחר כך את האישה , ירגיש שמצא אישה מצא טוב ורחוק מפנינים מכרה . ונמצא אפוא , שהאישה איננה ממלאת רק פונקציה ביולוגית בעולם הדואג רק לקיום הערטילאי , אלא יש לה משמעות רוחנית בעולם שהוא בעל משמעות ובוראו מוצא בו נחת רוח . בראשית יז ע"א ' של"ה , שבועות קנד , מהר"ל , באר הגולה , עמי קנה .
|
|