הקדמה

מתוך:  > לא בשמים היא > הקדמה

עמוד:10

בשעה שנגלה הקב " ה בסיני ליתן תורה לישראל , אמרה למשה על הסדר : מקרא ומשנה , תלמוד ואגדה , שנאמר : 'וידבר אלהים את כל הדברים האלה ' ( שמות כ , ' א - ;( אפילו מה שהתלמיד שואל לרב , אמר הקב " ה למשה אותה שעה . לכאורה , מלמדים אותנו שני קטעים אלה , שהמסורת מהווה את מקור הסמכות העיקרי והבלעדי של ההגות היהודית בהלכה ובאגדה , וניתן להוסיף מקורות שונים המביעים דעה זו . למרות זאת , קל להראות , שפירוש פשטני להשקפה זו אינו מתאר כראוי את המציאות , ואינו לוקח בחשבון את העובדה , שהחידוש הוא אחד מעקרונותיה של היהדות . דבר זה אינו השתקפות של התודעה המודרנית , פרי של הלך רוח היסטוריוציסטי , אלא הרגשת יסוד המלווה את בעלי ההלכה בכל הדורות . עיון נוסף ישכנע את הקורא , שהחידוש עמד בתודעתם של גדולי ישראל , בין בהלכה בין במחשבה , לאורך כל הדורות . אין כאן עובדה שבדיעבד , אלא השקפה מודעת , עיקרון מלכתחילה . עמדה זו מבוטאת , אולי יותר מבכל טקסט אחר , בסיפור שמסר רב יהודה בשם רב : בשעה שעלה משה למרום , מצאו לקב '' ה שיושב וקושר כתרים לאותיות . אמר לפניו : ריבונו של עולם , מי מעכב על ידך ? אמר לו : אדם אחד יש ... שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות ; אמר לפניו : ריבונו של עולם הראהו לי ! אמר לו : חזור לאחוריך ! הלך וישב בסוף שמונה שורות , ולא היה יודע מה הן אומרים ; תשש כוחו . כיוון שהגיע לדבר אחד , אמרו לו תלמידיו : רבי , מניין לך ? אמר להן : הלכה למשה מסיני ; נתיישבה דעתו . אי ההבנה של משה בראשית הסיפור , והקביעה שדברי החכם מתבססים על 'הלכה למשה מסיני' בסופו - מבטאות את העובדה , שבבסיסה של התורה שבעל פה עומדת תפיסה פרדוקסלית המשלבת מסורת וחידוש . . 3 שמו " ר , פמ " ז א . עיין ירושלמי פאה פ " ב ה " ד , יג ע " א , שם סומך ריב"ל את הרעיון הזה לפסוק בקהלת : "מה שתלמיד ותיק עתיד להורות לפני רבו , כבר נאמר למשה בסיני , מה טעם ? 'יש דבר שיאמר אדם ראה זה חדש הוא , ' משיבו חבירו ואומר ו ד 'כבר היה לעולמים . '" השווה חגיגה פ"א ה " ח ; מגילה פ " ד ה '' ה בשם ר ' חגיי בשם ר ' שמואל בר נחמן ; מגילה פ " ד ה " א , כח ע '' א , חגיגה פ '' א ה " ח , ז ע '' ב , ועיין בבלי מגילה יט ע " ב . . 4 מנחות כט ע '' ב , השווה גם שבת פט ע '' א , ילקוט שמעוני בהעלותך רמז תשלו : "בפרגוד של הקב " ה כתות כתות של סנהדרין שהיו יושבים ודורשים התורה במ '' ט פנים ... שיושבים ודורשים הלכה למשה מסיני . " . 5 לא אכנס כאן לניתוח דברי חז " ל , אך אינני יכול שלא להעיר כבר כאן , שהסיפור עצמו הוא רב משמעי , שהרי משה רואה את הדברים האלה לפני שניתנה תורה . רש '' י כותב : "נתיישבה דעתו של משה - הואיל ומשמו [ של משה ] אומר , אף על פי שעדיין לא קיבלה . " נראה לי , שדברים אלה מתיישבים עם פשט הדברים , אלא שהסיפור מנוסח באופן רב משמעי , ולדעתי

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר