הקדמה

עמוד:11

הזדמנות הוא מדגיש : 'זכור את אשר עשה . 'לך ויש יהדות אחרת , שהייתי מאפיין אותה אולי בפסוק 'ואהבת לרעך . 'כמוך זו היהדות שתפילתה היא תן לנו לשכוח את עמלק , יהדות של אהבה . "ומחילה גם התנועה הציונית לא ייצגה מעולם את העם היהודי כולו . הציונות הישראלית ייצגה אינטרסים שונים מאלה שייצגה הציונות של הרצל . מאז ומתמיד עורר החלום הציוני ויכוחים רעיוניים , פוליטיים ומוסריים סוערים . ויכוחים אלה שיקפו בין היתר את העובדה שתקומת העם היהודי בארצו לא הייתה כרוכה רק בעשיית צדק היסטורי נשגב , כי אם גם במלחמה , בעקירה , בשכול ובאומללות . השניות הזו הניבה מיליוני מילים , בספרים , במאמרים , בנאומים . זה ויכוח המתחולל גם במדינת ישראל מיום שקמה והוא התלקח ביתר שאת לקראת יום העצמאות החמישים . ספק אם הוליד רעיון חדש ; הוא עשה שימוש במונח חדש : "פוסט . "ציונות זה גלגול מודרני של מה שכונה בשנים הראשונות לקיומה של המדינה "ציונות . "במרכאות בעיקרו המונח החדש משמש בגידוף : אנשי הימין משתמשים בו כדי להוכיח שהם פטריוטים גדולים יותר מאנשי השמאל . בגידוף , המונח "פוסט ציונות" מוקיע כל דבר בין נכונות לפשרה בסכסוך הישראלי ערבי לבין ערעור על המיתוסים ההיסטוריים שטיפחה הציונות . אך המונח "פוסט ציונות" משמש גם להערכת מצב : הציונות מיצתה את תפקידה , בהצלחה ניכרת , וישראל עוברת לשלב הבא . יש הרואים בכך מטרה , יש הרואים בכך איום . לא קל להסכים מיהו " , "פוסט ציוני כי לא קל גם להסכים מיהו ציוני ; "ייתכן שאף קשה יותר להגדיר מיהו ציוני מאשר להגדיר מיהו , "יהודי אמר פעם ההיסטוריון שמואל אטינגר . קושי זה מכביד מאוד על הדיון . התחומים מטושטשים : יהודי , עברי , ציוני , ישראלי , . "אזרחי" הדיון מתנהל על רקע התמורות הדרמטיות שהתחוללו

כתר הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר