|
עמוד:11
היחידה הרביעית דנה במושג המספר , בדרכי הלמידה , והשפעתם על האופן בו ראוי ללמד את מושג המספר . ביחידה זו מוקדש פרק לקשיים המתעוררים בשלבי הלמידה הראשונים ברכישה של מושג המספר , ובדרכים לאיתור הקשיים ולטיפול בהם . כל יחידה עומדת בפני עצמה ואין תלות בין היחידות או בין הפעילויות שבהן , אך כל היחידות יחד מציגות פריסה רחבה מאוד של הדרך בה ראוי להכשיר סטודנטים לקראת הוראת חשיבה מתמטית בגיל הרך . כל יחידה מחולקת לפרקים ולכל פרק יש מבנה קבוע הכולל ; מבוא קצר מקושר לתיאוריות , פירוט מטרות היחידה והנושאים המוצגים ופעילויות הקשורות בכל אחד מהנושאים . לפעילויות יש מבנה קבוע הכולל : . 1 פירוט המטרות . . 2 תיאור הפעילות והנחיות להפעלתה הכוללים דפי תרגול לעבודה או הצעות לפעילויות מתוך המאגר "עוד מעט חשבון" בעזרתן ניתן ליישם את המטרות . בכל פעילות אנו מדגימים בקצרה כיצד ניתן לנתח את המטלה ולפעול בה , ואנו מציעים להרחיב ולהציע הצעות נוספות . . 3 לאחר הפעילות אנו מציעים לבצע דיון ומציגים רעיונות בהם ניתן לדון . בחלק מהמקרים אנו מציעים רעיונות להרחבה של הפעילות או מכוונים לקריאה של מאמרים בנושא . את הפעילויות המוצגות בספר אנו מכוונים לשני מישורים : אל הסטודנט המתכשר להוראה כמתנסה בחוויית למידה , ואל הסטודנט כמורה של הילד בגיל הרך . כיוונו את המטלות כך שגם הסטודנטים יחוו בעצמם את תהליך הלמידה , יאתרו את מערכות עיבוד המידע שהם מפעילים תוך כדי הפעילות , ויתמודדו עם הקשיים והתהיות שחווה הילד הצעיר . כפי שאומר וייסגלס , ( Weissglass , l 994 ) "שינוי בהוראת מתמטיקה משמעותו עריכת שינוי תחילה , "בעצמנו כלומר , שינוי בהוראת מתמטיקה צריך להתחיל משינוי בחוויית המורה עצמו . בעזרת ההתנסות החווייתית הדו-כיוונית , רצינו להעשיר את הידע הפסיכו-דידקטי של הסטודנטים , להגביר את המודעות שלהם לתהליך הלמידה אותו עובר הילד הצעיר ולתהליך ההוראה , על מנת שיהיה להם קל יותר לתכנן ולכוון את ההוראה שלהס לצורכי הלומד הצעיר .
|
|