פתח דבר

עמוד:13

הנגישות לז'אנר הספרות החסידית ניכרת בעיבודים שנעשו , מאז ועד היום , לסיפורים אלו , היוצאים מחצרות חסידיות רבות ומקהילה סופרים וחוקרים עשירה ומגוונת , באין סוף הוצאות . ספר זה לא יעסוק בהיסטוריה של הסיפור החסידי , שהיא גדולה ועצומה בפני עצמה , אלא בסיפור עצמו , שכיוון וראה אור הופך - כדרכם של סיפורים - לנחלתו של הקורא . הסיפורים בספר הם פרי בחירה אישית ומתוך העדפה לעיבוד ספרותי , שיש בו ערך מוסף בראייה אישית שלי . בהוצאות הראשונות של סיפורי חסידים הם הופיעו ללא כותרות . מאוחר יותר נוספו כותרות שונות על ידי מאגדי הסיפורים ועורכיהם בקבצים שונים . לפרקי ספר זה נבחרה כותרת , בהתאם לכיוון הפרשני , והיא נותנת נקודת מוצא לקריאת הסיפורים . ליד כל סיפור יצוין מקורו ובמקרים מסוימים תוצג יותר מגרסה אחת ואף יושוו נוסחים שונים , כאשר יש ערך משמעותי לכל עיבוד בפני עצמו . לעתים , שינוי שערך המעבד אפילו במילה אחת , הופך את הסיפור לבעל מסר קיומי אחר , ואולי 1 אפילו הפוך , מהמקור ממנו נלקח . אני מודעת לכך כי בעקבות בחירה שלי , איזה מבין העיבודים להכליל בספר זה , אני מכתיבה במידה לא מבוטלת את הכיוון הפרשני האחד ודוחה מלכתחילה את האחר . היות הסיפור החסידי פתוח למעבדים שונים לדורותיהם , מימי פריחת החסידות ועד ימינו , מעידה על היותו "חומר ביד , "היוצר ופותחת אותו לפרשנות מגוונת הפונה לכל אדם . יש להניח כי פריחת הסיפור החסידי , אשר תציב את היצירות הפרשניות הרבות שלו על " מדף הספרים , "היהודי תתקבל באותה עוצמה , המכילה הזדהות והתנגדות כאחד , שבה התקבלה התנועה החסידית , כאשר התייצבה על מפת ההיסטוריה היהודית . ספר זה , מסע בסיפורי חסידים , מצטרף לספרות רבת שנים המדגישה מצב קיומי אנושי , של יציאה לדרך על מנת להגיע ליעד במקום אחר . יש כאלו היוצאים לדרך כדון קישוט על סוסו המט לנפול , כאודיסאוס על ספינתו , או כדורותי על כנפי הרוח . יש אשר יצאו

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר