פתח דבר

עמוד:10

לפעמים שימש אותו סיפור , בעיבוד אחר ובניגון שונה , ככלי המחזיק מוסר השכל מסוים על פי חצר אחת , שסיפרה אותו בדרכה , ומסר הפוך על פי חצר שנייה , שעיגנה אותו בהשקפת עולמה . סיפורים חסידיים רבים עוסקים בכוחו של הסיפור החסידי ל"תקן , "עולם לחלץ ממצוקה קיומית ואף להשפיע על "עולמות עליונים" לשנות גזירות אישיות כפקידת עקרות , וכן גזירות כלליות כשמד וגיוס לצבא . אין זה מן הנמנע - לפחות על פי תורתו של רבי נחמן מברסלב - שאף הגאולה כרוכה בהשלמת סיפור שטרם סופר סופו ( ראו סיפורו " שבעת . ( "הקבצנים המסר החינוכי של הסיפור היה כל כך עוצמתי עד כי העלה את המספר למדרגת קדושה , ודימה אותו לעוסק ב"מעשה , "מרכבה שהוא עיסוק קבלי של תיקון עולם . עיסוק זה היה תפקידו של הצדיק , שאסף את ניצוצות הטוב מתוך שברי העולם כך שהעלאתם סייעה לתיקון העולם . גלגולו של הסיפור בין שומעיו והפצתו בין קהל החסידים , שהמשיכו לגלגלו בבתיהם , הפכו את תיקון העולם לנחלת הציבור , כך שלא נשמר רק לצדיק . בדרך זו התקדש הסיפור , ככל שאר דרכי עבודת הבורא . אוצר הסיפור החסידי היה מוכר וידוע לאוהבי ספר . קהל הקוראים התרחב מעבר לחצרות החסידים , אך רק עבור החסידים היוו הסיפורים גורם המעצב השקפות עולם , בעוד האחרים לא תמיד השכילו לראות בסיפור החסידי טקסט רלוונטי לחייהם ולערכיהם . חוקרי הקבלה , ההיסטוריה , הספרות והמחשבה היהודית אמנם עסקו בסיפור החסידי , אך הוא צמח באיטיות כענף בכל אחת מהמחלקות האקדמיות הללו , ורק לאחרונה חדר לבתי המדרש המגוונים שצמחו בעשור האחרון בחברה הישראלית . שינויי תרבות הביאו לפתיחת "ארון הספרים היהודי" לציבור מגוון המתעניין בספרות יהודית לדורותיה . שינויים אלו העלו בעבר את הסיפור המדרשי אל "מדף הספרים היהודי" ושנים רבות נדון הז'אנר הזה בקרב כל גווני האוכלוסייה הלומדת . תהליך זה החל בזכות תרומתו הרבה של פרופ' יונה פרנקל , שעיצב את הסיפור המדרשי כחטיבה ספרותית העומדת גם בפני עצמה , ללא קשר הכרחי לדף

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר